En koloss i Loppa (30.05.2022)  6

Ascents Svartfjellet (1,147m) 30.05.2022

Norges største pf-topper
30.5.2022

Øksfjord Sjøfiske hadde et ledig rom til oss. Hit kommer turister som vil fiske sin livs kveite. // De fleste fjella i Loppa ligger utenfor allfarvei og er ganske utilgjengelige. Vi tok fergen kl 7.30 og rakk lett returen 16.45 (eventuelt 19.30). Kjørte forbi Nuvsvåg og parkerte på Myrnes. Fra snuplassen ble det en liten rusletur langs strandkanten før vi kunne spenne på skia ved høyspentlinja. La i vei innover Brattnesdalen til Svartfjellvatnet som fremdeles var islagt. Deretter 800 høydemeter opp dalen til breen (puuh). Videre ble det rene koseturen til Svartfjellet (1146). Overraskende med en trimklasse plassert på varden. To utenlandske grupper med guide var her i april. Imponerende utsikt mot Øksfjordjøkelen, Storhavet og Sørøya. Paal Andre foreslo en annen variant på returen. Bratt og heftig i spektakulære omgivelser. Tilbake i Brattnesdalen var det to snøbruer som fikk oss tørrskodd over elvene. Totalt sett en optimal dag hvor temperaturen nede ble målt til 24 gr.

Glemmer aldri kveitemåltidet i Nusvåg sommeren 2009. Servert etter turen til Øksfjordjøkelen og Loppatinden:

Beachparty
Svartfjellet
Nuvsfjorden
800 hm
Nuva
Paal Andre i farta
Herlig sommervarme på kaia i Tverrfjord

Dere altså…..

Written by Togra 31.05.2022 00:07

Tror ikke dere klarer å legge bort skiene ennå selv om det er sommer snart. Ikke glem at det er noe som heter badebukser også…. Velkommen sørover:) Ps Fine bilder

Dere er vær-vinnere

Written by Svg222 30.05.2022 22:06

IGJEN! Ser helt topp ut på bildene!

Sommertemperatur…

Written by heisim 30.05.2022 22:01

Ser flott ut! Så deilig med vårtur i 24 grader, rekker vel et par i juni også… før skia settes vekk. Håper dere fikk smakt på kveita �