Rundtur Køyvingen - Tråeråsen (28.05.2022)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Køyvingen (674m) 28.05.2022
Tråeråsen (566m) 28.05.2022

Planen var telttur til Løkjegrønuten men kraftig vind med vindkast opptil 18 meter i sekundet fristet i grunn ikke så destinasjon Køyvingen dukket opp fra intet.
Pakket ned både storsekk og dagstursekk for å ha mulighet til å kunne gjøre akkurat hva som måtte falle meg inn der og da.
Fant angitt p-lomme ut i fra PB-kartet og plassen var ikke akkurat spesielt tiltalende naturmessig.
Stort hogstfelt opp mot Køyvingen og attpå var det noen motorcross-gutter som holdt på i området. Valget var enkelt...dagstursekk, ikke noe å lure på der og da.
Gikk opp etter hogstfelt i kraftig vind, og videre under høyspentledning før naturen ble urørt.
Men her oppe var det til gjengjeld veldig flott og jeg angret litt på dagstursekk når disse flotte små tjernene dukket opp der oppe på platået. En god pause oppe på Køyvingen før jeg tok kurs mot Tråeråsen.
Veldig trivelig og lettgått terreng før jeg entret sadelen mellom Køyvingen og Tråeråsen. Her ble det noe kratting, men langt mindre enn hva jeg er vant med. Mye nedfall i "bratta" opp mot Tråeråsen men enkel tur opp...null klyving på denne turen....
Matpause oppe ved toppen. Flott utsikt mot Lifjell, Heksfjell, Mælefjell og Gaustadtoppen-området.
Fortsatt en del snø oppe i høyden, spesielt oppe på Mælefjell,
Tilbake til bilen gikk jeg bare på kompass og syn og endte opp på hogstfelt etter hogstfelt, men må jo si at disse hogstfeltene oppi her var usedvanlig lettgåtte, de har i hvert fall ryddet godt opp etter seg...og det er da noe.
Tilbake til bilen holdt cross-gutta fortsatt på så....vel...bare å kjøre hjemover.