Skansebakken, Heggelivann, Kjerkeberget og tilbake (26.05.2022)  5

Kjerkeberget (619m) 26.05.2022 19:54
Start date 26.05.2022 14:53
End date 26.05.2022 23:10

Planen var klar. Fri på fredagen så ut på overnattingstur, denne Kristi Himmelfartsdag. Pakket tung sekk med sovepose, tarp, hengekøye, liggeunderlag, mat, propanutstyr og to fiskestenger. På forhånd hadde jeg sortert ut en slukboks med utvalgte sluker og spinnere for turen. Det gjorde jeg i garasjen. Så av 9 fulle bokser hadde jeg en med "favoritter" til dagens tur.

Vurderte om jeg skulle sykle eller gå og valget ble å gå. Fordelen med sykkel er rask tur tilbake. Fordelen til fots er at jeg ikke er bundet til veiene og kan gå på blåstier.

Parkerte ved Skansebakken 14:50 og rigget meg klar på et par-tre minutter. Møtte straks et eldre ektepar som var imponert over at jeg skulle overnatte alene ute.

Det var varmt å gå og jeg syntes sekken ikke helt satt som den skulle. Prøvde å fikse litt på den men den var ikke gunstig for ryggen. Sola stekte etter at det hadde regnet dagen før. Da er det så flott i skogen med vann som renner både her og der. Litt vind var det riktig nok - og på kvelden var det spådd noe økende vind.

Planen var å gå mot Bærumsvika i Søndre Heggelivann. Det tok meg et par timer å komme til ønsket plass, litt mer enn hva jeg hadde forutsatt - men jeg hadde allverdens tid.

Etter litt vurdering fant jeg en passende overnattingsplass. Jeg valgte da å rigge opp soveplassen aller først. Hørte noen vak og tenkte at dette blir en bra kveld. Så kjørte jeg igang propanapparatet for å koke vann til dry-tech maten for nå var jeg veldig sulten. Mens vannet sto til koking tok jeg fram fiskestang og snelle og rigget det - da en uggen følelse tok meg. Jeg husket ikke å ha puttet slukboksen i denne sekken... Sjekket sekken grundig og konklusjonen var klar. Sorteringen av bokser, i garasjen, hadde gått i surr. Jeg må ha lagt boksen tilbake i sekken som henger igjen i garasjen. Det var tragikomisk.

Men jeg måtte spise, så jeg spiste min mat mens det vaket rundt meg og da bestemte jeg dessuten følgende. Jeg kan ikke sove her i natt og høre fiskevak, uten å kunne fiske. Hva med å gå opp på Kjerkeberget, som er en av de flotteste plassene jeg vet om. Joda... Klokka 19 var soveplassen rigget ned, sekken repakket og jeg la i vei mot Kjerkeberget.

Måtte da innom Surbakk på vei opp. Det var litt kronglete i starten men etterhvert ganske fint å gå. Først innom Nordvesttoppen, før jeg gikk via dalen opp til selve "Kjerka". Der var det fint, som alltid. 1955 var jeg oppe og etter å ha tatt litt bilder var det å rigge ny soveplass. Med det utført laget jeg meg litt kaffe og kjente at det nå blåste opp ganske mye. Kald vind egentlig. Jeg sjekket værmeldingen på ny, og nå var det veldig mye mer vind det skulle være utover natta. Så jeg drakk opp kaffen og sjekket klokka. 21:12. 22:15 isch skulle sola gå ned, det betyr i hvert fall 40 minutter ytterligere med helt OK lys å gå i... Jeg ringte hjem og fortalte at jeg bestemte meg for å gå hjem. Ca 21:30 var jeg igjen på farten. Denne gangen på vei hjem.

Det var fint og lyst hele turen over myrene ved Høgåsen og til veien. Jeg valgte blåstien fra Gråseterveien til Heggeliveien (før Fjølhytta) og i den første delen var det litt mørkt på grunn av skogen. Men etterhvert var den største utfordringen å faktisk finne stien. Hogst hadde ødelagt både sti og naturen ellers, moderne hogst er alt annet enn varsomt.

Vel nede på Heggeliveien var det greit å gå, men mørket kom snikende på. Litt etter Slora følte jeg noe så på meg. I snauhogsten mente jeg å se en silhuett av en skapning. Med 10x forstørrelse på mobilkameraet kunne jeg skimte hva som observerte meg...

Det ble en lang tur, som på mange måter virket litt bortkastet, men som likevel var minneverdig. Kunne spart meg både vekt og arbeid om jeg ikke hadde pakket så mye - men litt morsomt var det jo.

Off we go, dvs passerer Lysegårdene
Etter regn kommer...vann!
Soveplass klar ved Bærumsvika
Hvor er jeg? Surbakk selvsagt...
Landskapet åpner seg mot Kjerkeberget
"Lille Kjerka"
Kjerka
Vidsyn
Flott skue
Andre soveplass for dagen klargjort på Kjerkeberget