Til Kvitfjellet/Oksen ved Rødvenfjorden (22.05.2022)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Eid Kirke (50m)
Endpoint Eid Kirke (50m)
Ascents Kvitfjellet (833m) 22.05.2022
Eidsfjellet (475m) 22.05.2022 13:41
Nordvestre Oksen (752m) 22.05.2022 13:41
Nordøstre Oksen (567m) 22.05.2022 13:41
Visits of other PBEs Eid kirke (50m) 22.05.2022 13:41
Bilde #1: Helt i starten følger traséen en gammel vei over et jorde...
Bilde #2: ...deretter går den gjennom bjørkeskogen et godt stykke oppover.

Det var Dag, eldste sønnen min, som denne dagen foreslo at vi kunne ta turen inn til Eidsbygda og Rødvenhalvøya, og bestige et av fjellene der. Vi kjørte inn til Åndalsnes, rundt Isjorden, og helt til vi kom til Rødvenfjorden, der vi tok av fra hovedveien og kjørte ut til Eidsbygda. Her parkerte vi bilen ved Eid Kirke, og gav oss i kast med turen. Fjellet vi hadde sett oss ut var Kvitfjellet, eller Oksen (dette fjellet har to navn). Traséen fulgte en gammel vei over et jorde helt i starten, deretter gikk det langs skogsvei gjennom skogen; før vi var over på en ganske brukbar sti som gikk oppover fjellsida. Stien skrået mot venstre oppover fjellsida, men hadde retning mot den noe salformede ryggen mellom Kvitfjellet og Eidsfjellet (se kart og GPS-tracking).

Bilde #3: Oppe på ryggen mellom Eidsfjellet [475 m.o.h.] og Kvitfjellet [833 m.o.h.], ser man rett bort på Kvitfjellstoppen, som også kalles Oksen.
Bilde #4: Utsikt fra toppen av Kvitfjellet. I det fjerne sees Trolltind, Ystetind, Remmemstind og Blåskjæringen. Mer i forgrunnen sees Vågstranda og Romsdalsfjorden.

Været var strålende denne dagen, men det var kjølig og fuktig i skogen, og stien krysset flere små bekker som vi måtte skreve over. I det vi var ute av skogen, var vi omtrent også oppe på ryggen mellom de to fjellene, og nå kunne vi se rett bort på Oksen, som lå rett sørvest for oss (bilde #3). Vi labbet videre i den retningen. Det var noe snø der vi skulle opp, men det var ikke så bratt at det skulle by på noe problem å komme seg opp. Turen opp til toppen gikk radig og greit, og der oppe var utsikten fabelaktig (bilde ## 4-7).

Bilde #5: Utsikt fra toppen av Kvitfjellet/Oksen mot Tarløysa (til venstre) og Skarven i Skorgedalen (til høyre). Mellom dem sees Kvasstinden [1188 m.o.h.] og Smørbottstinden [1189 m.o.h.].

Nå er nok ikke Rødvenhalvøya et sted vi ligger an til å skulle besøke ofte, og siden været var fint, bestemte vi oss for å forsøke å få mest mulig ut av turen når vi først var her. Vi gikk derfor nordover langs kanten og stupet ned mot Romsdalsfjorden, helt ned til en knaus navngitt som Nordvestre Oksen [752 m.o.h.], og litt forbi denne. Når vi var fornøyde med utsikten i retning Vågstranda, la vi turen så direkte i retning ryggen mellom Eidsfjellet og Oksen igjen. Underveis bort dit var terrenget litt ulendt, med vekselsvis lyng, store steiner og snø; men det bød aldri på noe problem å ta seg fram.

Bilde #6: Utsikt fra Oksen/Kvitfjellet mot Rødvenfjorden, Hamrevågen, Oravatnet og Gjerdsetvatnet. I bakgrunnen sees Romsdalsfjorden. Langt bak skimtes Gjuratinden til venstre i bildet, og Store og Lille Venjetind til høyre. Romsdalseggen sees omtrent midt i bildet.

Borte på ryggen mellom Oksen og Eidsfjellet la vi nå turen innom det høyeste punktet, bare for å kunne si at vi også hadde vært på Nordøstre Oksen [567 m.o.h.]. Herifra la vi kursen omtrent direkte mot Eidsfjellet, forserte ei myr, og kom så inn i skogen her oppe, og der fant vi faktisk en slags sti som ledes oss bort til toppen; dvs. vi klatret oppom en to-tre "topper", før vi var sikre på at vi var på den høyeste av dem. Vi fulgte så en rygg nedover i sørøstlig retning, før vi bestemte oss for å legge turen rett nedover bratte fjellsida og ned i Øverdalen, hvor det i følge kartet skulle være en vei vi kunne følge ned igjen til Eidsbygda. Som sagt, så gjort. Skogen ned fjellsida var riktignok ikke noe å anbefale, for her var det nokså krevende å ta seg fram. Vi kom oss da imidlertid ned, og fulgte så skogsveien ned igjen til Eidsbygda.

Bilde #7: Utsikt fra Oksen/Kvitfjellet mot en lang rekke vakre Romsdals-tinder, blant annet Venjetindane, Kalskråtinden, Setnesfjellet, Romsdalshornet, Lillehornet, Hornaksla, Store Trolltinden, Trollklørn, Svartbottstinden, Breitinden, Storgrovfjellet, Grisetskolten, Haugabottinden, Dronninga og Kongen. Den hengekøyeformede dalen på andre sida av Romsdalsfjorden er Sjølbotnen, og elva som renner som en foss utfor kanten er Sjølåa.