Kilekurs for TTF (20.05.2022)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Kaldklovafjellet (165m) 20.05.2022
Visits of other PBEs Hegg camping (5m) 20.05.2022
Størenhammeren (110m) 20.05.2022

Videregående klatrekurs aka kilekurs for Fjellsportsgruppa i Trondhjems Turistforening. Kurset ble veldig raskt fulltegnet med venteliste, men jeg fikk ordnet med en ekstra instuktør slik at vi fikk med 6 deltakere.

Fredag 20. mai
Intro & presentasjon ved foten av Kaldklova, gjennomgang og øving med aktive og passive sikringer, samt bygging av anker.

Lørdag 21. mai
Gjennomgang av taulagsrutiner og metoder for å sikre makker fra toppen av en taulengde. Resten av dagen ble brukt til ledklatring med fokus på å sette egne sikringer, med backup i topptau.

Søndag 22. mai
Forflytning til Størenhammeren der vi fikk 5 taulengder klatring. Deltakerne vekslet på å lede opp. Oppsummering og tilbakemelding før vi kjørte hver til vårt.

Trivelige og lærevillige deltakere og godt samarbeid med Frode instruktør. Dessverre var det mindre trivelig på Kaldklova denne helga.