Skarrudkollen. Rydding av trig. punkt (22.05.2022)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Skarrudkollen (651m) 22.05.2022 12:59

Hadde vært på Elsrudkollen. Kjørte videre bort til Skarrudsetra, som er serveringsted og varmestue om vinteren. Stengt i dag. Parkerte her. Den blåmerka stien mot Skarrudkollen starter her ved Skarrudsetra. Gikk den blåmerka ruta oppover til toppen av åsen. Gikk først på toppunktet, som ligger vest på høyden. Veldig fint landskap her oppe med med åpen gammel furuskog, bergrabber og myrer. Liten steinvarde bygget på toppen. Etter fotografering gikk vi mot øst og ut på utsiktspunktet hvor trig. punktet hadde vært.

Toppen av Skarrudkollen
Selfie ved varden på toppen av Skarrudkollen

Var med Ragnhild og Leif Roger som var ansvarlig å rydde opp rester etter trig. punktet, som har vært her på Skarrudkollen siden 1964. Vi fant NGO - bolten og tre festejern. Ingen rester etter det 2 meter høye trig.punkt. Fant litt trerester med spikere, som ble fjernet. Kappet festejernene med vinkelsliper. NGO-bolten lot vi stå.
Etter at jobben var gjort, spiste vi og slappet av lenge, før vi gikk samme rute ned igjen til bilen.
Nina, Ragnhild og Leif Roger var med på turen hvor vi hadde både litt sol og regn.

Liten steinvarde bygget rett ved NGO-bolten
Rydding av trig. punktet
Ragnhild spanderte kortreist moltesyltetøy fra Vikerfjell syd