Store Ringstind er virkelig en kremtopp for skitur (16.05.2022)

Written by jensbar (Jens Barland)

Start point Tindevegen Ringselvi p-lomme (992m)
Endpoint Tindevegen Ringselvi p-lomme (989m)
Ascents Store Ringstinden (2,124m) 16.05.2022 08:39
Visits of other PBEs Ringselvi p-lommer (1,000m) 16.05.2022 08:40

Store Ringstind lokker med sin spisse topp, synlig på lang avstand vest i Jotunheimen. Sett fra øst (f.eks. fra Storen) viser den seg fram som en gigantisk skibakke.

Det er klart en slik topp må bestiges. Jeg var så heldig at været var på min side denne dagen. Hadde lest at Store Ringstind skulle være en av landets fineste skitoppturer. Med blå himmel, nesten vindstille og litt nysnø i høyden, fikk jeg oppleve en kremtopp.

Store Ringstind (t.h.) og Midtre Ringstind (t.v.) sett fra innmarsjen fra Tindevegen mot Ringsbotn.

Innover dalen fra Tindevegen vokser Store Ringstind fram mer og mer majestetisk. Det ser ganske heftig ut med alle høydemetrene som venter.

Bratt opp fra dalen, øst for Ringsbotn, opp til platået under Ringstindene.

Fra innerst i dalen, ved Ringsbotn, går man oppover på østsiden. Da jeg var der 16. mai, var det skare i morgensnøen. Skarejern ble derfor nyttige. Lenger opp i bakken surret jeg skia til sekken og gikk videre med stegjern. Hadde med isøks også, som jeg ikke fikk bruk for. Angående utstyr og behov, tror jeg dette punktet vil være ganske variabelt ved ulike føreforhold.

Lengst til venstre sees den smale traseen man passerer øverst i bratta over Ringsbotn på vei inn til platået under Ringstindene.
Det er ca. 400 m høydeforskjell fra toppen av Store Ringstind ned til der bakken flater ut.

Denne skibakken var det noen som kalte "Norges største halfpipe". Noen kjører helt fra toppen. Jeg nøyde meg med å sette igjen skia et stykke under toppen og klyve øverste delen til fots. På min tur var det god snø for dette, men det vil sikkert variere mye med ulike typer snø og temperatur.

Og for en skibakke! Kan ikke huske jeg har kjørt noen flottere bakke. Var heldig med at det lå noen få cm. nysnø som var god å kjøre i. Lenger ned igjen var det bløtere snø på en solrik ettermiddag.

Storen ruver øverst i utsikten østover fra Store Ringstind. Til høyre sees også Store Dyrhaugstinden.
Store Austanbottstind i utsikten sørvest for Store Ringstind.
Drister meg til å vise bildebevis fra på toppen av Store Ringstind - med Storen som kulisser.

Utsikten fra Store Ringstind er formidabel. Her er det tett mellom kremtoppene.

Video med 360 graders utsikt fra Store Ringstind.

For ein tur! Dagen før dagen.

Written by Eikås 23.05.2022 20:14

Det var litt av ein dag på og iblant gromfjell du fekk :) Nydelige bilder i strålande ver! Kan ein ha det betre!! :) Må berre seie at eg får gode minner tilbake til mine turer i området, med samme veret som du hadde. Hærleg stemning i fjellet :)

Sv: For ein tur! Dagen før da

Written by jensbar 25.05.2022 20:57

Masse takk for hyggelig hilsen!

Ja, den dagen skal det noe til å overgå! Dette blir gode minner å ha med seg. Denne karamellen kan man suge lenge på. :-)