Telttur i Hausdalen inkl tur til Sveningen (08.05.2022)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Sveningen (842m) 08.05.2022
Visits of other PBEs Hausdalen parkering (94m) 08.05.2022

Vi gikk opp til den vanlige teltplassen vår i Hausdalen på lørdag kveld etter att jeg var ferdig på førstehjelpskurs. Parkerte på Hausdalen parkering innerst i dalen og fulgte grusvei opp til krysset mot Brekkavatnet der går det av en sti som går litt ovenfor lille Brekkavatnet på venstre side. Stien er ikke merket eller markert når den går langs vannet, men godt synlig, vardene dukker opp når en begynner stigningen opp til Sveningen. Satte opp teltet og lagde middag før det var leggetid. Kald og sur vind. Neste morgen våknet vi opp til sol og blå himmel. Sveningen lå og lokket på meg, og jeg tok meg en tur opp. Fulgte stien som er godt vardet. Ble litt snøføre etterhvert, men snøen var hard og fin. Flott utsikt fra toppen. Samme vei ned til foten av fjellet der jeg møtte Bjørn og vi tok en liten runde rundt småvannene vest for lilta brekkevatnet før vi pakka sammen telt og satte kursen tilbake mot bilen.