Hægefjell (07.05.2022)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Hægefjell (1,021m) 07.05.2022 11:45
Visits of other PBEs Landtakdammen P-plass (585m) 07.05.2022 13:47

Dro fra Nissedal hyttegrend og kjørte mot Fjone og tok til venstre inn på en grusvei ved Fjone skole. Avkjøringen er merka med skilt til Hægefjell.
Dette er en privat vei, så det dukker opp en bomkasse. 100.- inn til Hægefjell kan betales med Vipps.Fulgte grusveien til parkeringsplassen ved Landtakdammen ved foten av fjellet.
På parkeringsplassen er det ei informasjonstavle med bl.a. kart over turen.
Har vært her før Sveinsheii og Førheinutane så vi hadde med sykler for å slippe å gå inn til turstart. Syklet til stistart som er skiltet på høyre side av veien. Satte syklene her og fulgte godt merket skogsti. Stien deler seg og vi tok til høyre. Det var ganske bratt. Kom etterhvert opp og fulgte vardet og blåmerker på svafjell opp til varden. Flott utsikten over Nisser, Vrådal og fjella mot Fyresdal. Blåste kaldt så vi var ikke lenge der. Gikk deretter nordvestover og ned fra toppen. Her lå det fortsatt endel snø, så det ble litt vrient. Nede i Hægefjellskaret deler stien seg og går merket mot Vrådal, og umerket ferdselvei til Fyresdal. Vi fortsatte mot Fjone og stidelet vi møtte på vei opp. Derfra tilbake til sykler og ned til bilen. Kursen settes mot Lindefjell

Bomvei
Bomveikasse. Vipps 100.- inn til Hægefjell
Hægefjell
Her går stien inn til høyre og oppover

Ingebjørg på toppen
Varden på Hægefjell. Også topptur fra Vrådal.