Løvstakken via Nova og Bustingen (01.05.2022)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Krohnegården Sør p-plass (169m)
Endpoint Samme (169m)
Ascents Løvstakken (477m) 01.05.2022 14:05
Storhaugen (470m) 01.05.2022 14:11
Visits of other PBEs Krohnegården Sør p-plass (169m) 01.05.2022 13:21
Nova (388m) 01.05.2022 13:52

Tur til Løvstakken i nydelig 1. mai vær via alternativ og fin rute. Start fra den nylig oppgraderte Krohnegården Sør p-plass.

Alternativ parkering Krohnegården Syd

Fulgte vanlig rute opp Hesteryggen til omtrent 225 moh der det går av en sti mot sør (høyre) bortover mot murene etter en gammel skytebane. Ryddet sti fortsetter sørover og oppover til Nova og videre mot toppen av Løvstakken. på ca. 400 moh går stien sammen med en annen sti som kommer rett opp fra Rosenlundveien.

Utsikt fra Nova mot Byfjorden i NNV
Utsikt mot Fyllingsdalen. Folk på vei ned den bratte stien mot Rosenlund

Det krydde av folk på toppen av Løvstakken i det fine været. Jeg rasket på videre mot Storhaugen 469 SØ for Løvstakk-toppen.

Utsikt sørover mot Nordåsvatnet og Gullsteinen fra Storhaugen

Nedover igjen på vanlig sti mot Gullsteinen. Et lite stykke etter trappen i det bratte partiet går det av en umerket, men god sti mot høyre nedover granskogen mot Rosenlund som jeg fulgte. Istedenfor å gå den vanlige stien ned til Rosenlund fulgte jeg en annen sti som går på en bred hylle i terrenget på ca. 280-90 moh. Veldig fint å gå her! Stien kommer ut i den bratte stien fra Rosenlundveien godt ovenfor steinen "Røysvokteren".

Røysvokteren
Røysvokter-steinen litt nærmere

Øverst i Rosenlundveien fulgte jeg en for meg ny sti nedover og nordover mot Bustingen. Denne går fint ned gjennom terrenget i markert avstand fra privat eiendom. Grei snarvei fra Krohnegårdsveien mot stistart i Rosenlundveien!

Fin sti/gammel vei i Bustingen

Kjekk tur hele tiden på bra stier i lite brukt terreng på vestsiden av Løvstakken. Turen anbefales som alternativ rute til Løvstakken.