Gullfjelltoppen (30.04.2022)

Hotten (668m) 30.04.2022 14:41
Visits of other PBEs Osavatnet p-plass (kr) (310m) 30.04.2022 09:36
Redningshytten, Gullfjellet (600m) 30.04.2022 10:32

Planen i dag var å gå runden om Gullfjelltoppen. På P-plassen ved Osavatnet var det ingen andre biler da vi parkerte, så det var litt overraskende. Vi tok grusveien mot Redningshytten. Et stykke etter at vi passerte Svartavatnet var det snøføre, men vi gikk til fots i dag. Etter en avstikker til Store Stuthaugen ankom vi Redningshytten. Solkrem og solbriller ble tatt fram i det fine været. Det gikk fint opp til Toro. Nede i skaret fant vi en grei vei opp til Hausdalsgullbotntoppen. Det er en del løse steiner opp her, men det var i alle fall tørt fjell. Vi vurderte å gå opp til Sydpolen, men fant ut at det hadde blitt en vel lang tur i dag. Så ble det en lang vandring på snøføre oppover Ålen til Gullfjellet (914 moh.) og deretter til Gullfjelltoppen. Her på Bergens høyeste punkt var det knapt vind og ganske varmt, og utsikten er super i alle retninger. Så bar det nedover og over Gullfjellhalsen og videre over Vossavardane. Etter hvert ble det barmarksføre. Fra Hotten går det etter hvert bratt ned til Svartavatnet, før dette ble rundet på nordsiden. Til slutt ble det sti og grusvei tilbake til Osavatnet. Vi så ingen andre på turen, unntatt ved Osavatnet. Selv om det var snøføre, gikk det greit å gå til fots. Takk for turen Stig, Karl, Paul og Kjell Åge!

Svartavatnet. Hotten til venstre.
Fra Store Stuthaugen mot nord. Svartavatnet i midten. Herlandsfjellet bak til venstre.
Fra Redningshytten. Toro bak til venstre.
Fra Toro. Sveningen bak til venstre.
Fra Toro. Hausdalshorga til høyre.
Fra Toro. Redningshytten skimtes i midten.
Fra Toro mot Sydpolen.
Fra Gullfjellet (914) mot Gullfjelltoppen.
Fra Gullfjellet (914) mot Sydpolen.
Fra Gullfjellet (914). Hausdalshorga til høyre.
Fra Gullfjelltoppen mot sørvest.
Fra Gullfjelltoppen mot vest. Svartavatnet i midten, med Skåldalsfjellet bakenfor, og Vidden enda lengre bak.
Fra Gullfjelltoppen mot sør.
Fra Gullfjelltoppen mot nordøst. Hananipa i midten. Osterøy bak til venstre.
Fra Gullfjellhalsen mot øst.
Fra Gullfjellhalsen mot Gullfjelltoppen.
Fra Gullfjellhalsen. Ronamanen og Pilatusgjelet i midten.
Fra Hotten. Osavatnet i midten.
Fra Hotten mot nordvest. Stemmeseggi på Osterøy bak til høyre.