Mjølkedalstind og Sjogholstind (14.04.2022)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Mjølkedalstinden (2,138m) 14.04.2022
Snøholstinden (2,141m) 14.04.2022

Mjølkedalstinden

Et naturlig mål denne strålende dagen var den markante toppen rett utenfor døra på Olavsbu. Etter å ha unnagjort innmarsjen fra Leirvassbu dagen i forveien kunne vi starte rett på de rundt 650 høgdemeterene opp til Mjølkedalstind.

Satte av skiene rundt 200 høydemeter fra toppen og gikk siste stykke til fots. På toppen etter to timer. I forkant var jeg spent på hvordan det var å gå på tur med stor gruppe. Men med denne fine gjengen var det ingen sak. Selv om siste ankom Olavsbu ved midtnatt med overnatting i hunderommet var hun klar til avmarsj før klokken 09:00. Alle åtte var på toppen etter to timer.

Foto: Ola Røssum.
Fantastisk utsikt mot vestjotunheimen og Hurrungane.
Foto: Ola Røssum. Fantastisk utsikt mot vestjotunheimen og Hurrungane.
På toppen av Mjølkedalstind

Sjogholotinden

Nede ved skiene var Kristoffer gira på nordvestryggen til Sjogholsinden. Ola meldte seg også på mens de resterende hadde lyst til å ta en ekstra runde med skikjøring i bakken opp til Mjølkedalstinden for deretter å sprette seg en pils i solveggen. For vi hadde pils. Pulkene var pakket fulle med pils, 6 liter rødvin, 1 liter med akevitt og 2 flasker whiskey og hardangercider. Vi skulle jo være på Olavsbu i hele to netter. Må ærlig innrømme at skikjøring og utepils fristet mer enn nærmere 600 høydemeter med stegjern og krafsing opp til Sjogholstind. I boka til Helgesen er Sjogholstind omtalt som en mindre egnet vintertopp og da fortrinnsvis fra sør. Jeg hadde også vært på Sjogholstind fra før men for å overbevise meg selv at det er mulig å gå på samme toppen flere ganger ble jeg med på lasset. Heldigvis hadde vi ferdig tråkka spor et langt stykke oppover ryggen. Ola trakka spor siste biten der gjengen som var der dagen før hadde snudd. Et par utsatte parti oppover eggen hvor vi måtte stole på fronttaggene. Tross lite skikjøring var vi enige om det var en fin topp dette også.

Nede på Olavsbu stod Håvard klar med pils. Mens Kristoffer og Ola ikke var mette og skulle opp til Skarddalstind og makse denne langfredagen, ble det pils i solveggen på undertegnede. Det krever stor viljestyrke å si nei til pils. De brukte 1t og 20 min tur retur Skarddaltind. Hva de gutta er laget av vet jeg ikke.

Toppen av Sjogholstind
På tur ned
Krokrygga Kvamvær med Mjølkedalstinden bak.
Foto: Kristioffer Hansen
Krokrygga Kvamvær med Mjølkedalstinden bak. Foto: Kristioffer Hansen
Ola viser vegen ned. Stabil type på tur!
Gjengen med Finnbiff på Olavsbu. Legg merke til tullipane på bordet.
Start date 15.04.2022 08:45
End date 15.04.2022 16:30

Takk for turen

Written by Olaeros 20.04.2022 08:33

Eneste grunnen til at vi gikk såpass fort til Skarddalstinden var at vi også ville ha øl i solveggen så fort som mulig