Høglia Vest (Åfjord 20/80) (26.03.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Hytteveikryss ved Haravasselva (Brua) (255m)
Ascents Høglia Vest (535m) 26.03.2022

Dårlig vær på fredag og yr lovte et bra værvindu på lørdag, og store nedbørsmengder på søndag, så jeg valgte Lørdag til å kjøre til Malm, videre opp Fjellgårdsveien, som for øvrig har hull etter hull hele veien. Svingte opp mot Sela. Det hadde kommet snø på natta så veien var snødekt. Jeg passerte Sela Kapell og Sela sentrum, fortsatte over moloen og brua over Selavatnet og inn i Åfjord Kommune. Det er fremdeles problem med å finne parkeringsplasser pga mye snø, men etter passering av brua over Haravasselva parkerte jeg i krysset til en hyttevei. På tur opp gikk jeg litt for mye etter gps så jeg kom inn på en del tverrdaler, men returen over den digre myra anbefales. Føret var hard skare med innslag av litt fokksnø. Men på de siste 500 meterne måtte jeg ta av skiene da steinene oppover var glasert av is, og på snøflatene var det isete skare. Liten varde på toppen og flott utsikt mot Haravassnova nord for vannet Huskallen. Bekkene begynner å åpne seg men det er fremdeles gode snøbruer over bekkene.
Statistikk
Åfjord 20/80
Trøndelag 795/1560

Bekkene begynner å åpne seg. Denne bekken kommer fra vannet Bomma.
Høglia nærmer seg
Isete stein mot toppen av Høglia