Blåtinden i Valldal (21.03.2022)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Blåtinden hotell (348m)
Ascents Blåtind (1,341m) 22.03.2022 12:24

Langweekend på Sunnmøre med Marie og nydelig værmelding. Fikk med June, ei veninne av Marie fra jobben. Frost på natta, så vi starta turen på knallhardt føre. Kryssa fingrene for at det ville tine opp på vei opp. Måtte av med skia i et brattheng omtrent halvveis (skarejern hadde gjort seg i dag). Like før toppen oppdaga jeg at skruene på den ene frambindingen min var på god vei ut av skien. Fikk skrudd de inn igjen og krysset fingrene igjen, denne gangen for at bindingen skulle holde resten av turen.

Jentene straks på toppen. Storfjorden og Stranda i bakgrunnen.
Jeg måtte en snartur bortom den høyeste toppen. Måtte holde solid avstand til skavelen.
Satt lenge på toppen og nøt utsikten. Vindstille og herlig. På returen kjørte jeg først, direkte ned sørsiden fra toppen. Her hadde sola fått jobbet ganske optimalt. Nydelig slushføre. Jentene tok det piano ned igjen ryggen, mens jeg tråkket omtrent 300 høydemeter opp igjen får å møte dem. Måtte stramme bindingen to ganger på vei opp her. I det vi rundet inn i skyggesiden og snøen blei hard igjen, gikk det ikke lang tid før bindingen bestemte seg for å skilles fra skien for godt. Innså at det ikke var håp lengre. Putta bindingen i sekken, festa pasientskien på ryggen og fullførte turen på monoski.