Eime (18.03.2022)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Ascents Eime (28m) 18.03.2022 09:55

Hadde planlagt denne turen lenge for å få den ferdig før hekketida for fuglene på Eime. Båten var bestilt hos Edvin Ydstebø 93831136. Tok ferga ut kl. 08.50 med sykkel og medbrakt redningsvest. Bilen ble satt igjen på kaia. Geir Eidsvik var med på turen så det ble to par og fire stykker i båten. Edvin venta som avtalt til høyre for ferga. Edvin viste seg å være en svært trivelig og trygg skipper. Det hadde vært mye vind dagen før og det regnet bøtter og spann på hotellet på Sola natta før, men denne dagen var det stille og nesten skyfritt, perfekt dag for tur. Da vi kom ut til Eime viste det seg at det var så mye dønninger mot øya at Edvin måtte finne en alternativ landingsplass. Det var ikke enkelt, men i en vik på lesida fant han omsider en plass hvor vi kunne hoppe på land når de største brenningene kom og løftet båten opp. Landsetting skjedde en etter en. Det ble såpass heftig at en person trakk seg og ble igjen i båten, Det ble en 800 m vandring på tørt gress og litt myr. Fotoseanse på toppen og retur - alt i løpet av en halvtime. Dernest var utfordringen å komme om bord i båten igjen. Tok tak i reilen foran når den største dønningen kom og heiv oss om bord, en etter en. Det var faktisk ganske så gøy. Litt spenning på landets laveste kommunetopp må en da ha. Edvin innrømmet etterpå at dette var den vanskeligste landingen han hadde utført her på øya.

Etter dette ble det en liten sightseeing rundt holmer og skjær og inn til Kvitsøy igjen. Deretter ble det en fin sykkeltur rundt på øya. Denne turen kan faktisk anbefales. Edvin kunne også skaffe overnatting noe vi ikke var klar over.