Ranastongi (12.10.2012)

Written by KnutO (Knut Ove Belgum)

Ascents Østre Ranastongi (1,888m) 12.10.2012

Startet fra Leira noen minutter over klokken 07.00 lørdag i lett regn.Deilig sjokoladekake og varm kaffe gjorde sitt til at stemmningen i bilen var høy! Da vi nærmet oss Vang lå det snø i veien og vi skjønnet fort at dette kom til å bli en tung tur.

Da vi parkerte i Midte Smådalen lå Ranastongi og Klanten i tåke, men som værmeldinga tilsa så var sola i ferd med å bryte igjennom. Gruppe dynamikken var på topp og vi så frem til en fin dag i fjellheimen.

Etterhvert så ble tåka tykkere og tykkere, vinden økte og snøen lavet ned. Grunnet dårlig sikt, så bommet vi på Kulehøla og gikk opp i Geitbottenryggen. Dette i en kombinasjon med snø som vi gikk igjennom for hver andre meter og litt skare innimellom, gjorde sitt til at turen ble mye tyngre enn planlagt. Her var det bratt til til tider!!På de få metrene med skare vi hadde så var det bare å sparke inn i skaren og gå på alle 4 oppover : )

Da vi nådde Østre Ranastongi fant vi ut at det var best å snu! Nedturen var like tøff siden vi ikke var helt sikkre på steinene under snøen. Vi fant det best å ta det med ro nedover ryggen.

Vi ble enige om at vi hadde hatt en bra tur, selv om været ikke var det beste. Vi skal opp på toppen til sommeren!!

Marius og Kai.Ikke den beste utsikta
Ruskevær....KnutO ser litt kald ut