Naturperler i Namsos (Straumsnesfjellet) (06.02.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Joker Bangsund (6m)
Ascents Straumsnesfjellet (309m) 06.02.2022

Etter en flott skitur i Orkland på fredag, valgte jeg en lokal tur gjennom Naturperler i Namsos i dag. Jeg parkerte ved Joker på Bangsund, og til min store overraskelse var det kjørt opp spor fra Bangsund Skole og til Klinga. Nedenfor skolen går løypa over en åker, og her har jeg vært med på skirenn mens jeg var elev ved Bangsund Skole. Skirennet het Klingamesterskapet og skiftet mellom Bangsund, Bangdalen og Spillum. Jeg fulgte skisporet i ca. 1,7 kilometer til jeg kom til et skilt mot Klempan og en gul naturperlekloss. Første del av ruta går etter en traktorvei, men videre opp ble det mer og mer snø. Jeg bommet litt på oppgangen mot Straumsnesfjellet så jeg kom for lang mot Veggen. (Plassen lever opp til navnet) Det ble svært bratt opp mot den rette oppgangen, så jeg måtte ta av skiene og vasse opp i bunnløs djup snø. Etter å ha kommet opp til ei litt flatere myr måtte skiene av igjen da det ble svært bratt igjen opp mot toppen. På de siste tohundre meterne var det flott terreng forbi ei tjønn og opp til varden og det trigonometriske punktet. Men jeg fant ikke naturperlekassen på varden, kanskje er den plassert litt nedenfor varden? Men klokka var blitt neste halvfem, og solnedgangen var passert, så jeg måtte haste meg tilbake. Hodelykta måtte på på siste halvdel av turen. Jeg passerte mange elggroper på denne turen. Elgen hadde skrapet fram lyng og diverse godsaker i skrentene. Men jeg anbefaler ingen å ta denne turen med ski, spesielt ikke under de nåværende snøforhold. Flotte løyper inn mot Bangsund Skole som var opplyst i mørket.

Et stykke igjen til Brønnøysund
Skilting til Klempan
Her har elgen slappet av
Mye snø
Flotte trær
Fint med snø, men tungt å ta seg fram.
Toppvarden på Straumsnesfjellet med flott utsikt mot sjøen utenfor Bangsund
Flotte spor helt til Bangsund Skole. (Her var jeg elev i 6 år)