Høgberget i Kongsvinger (26.01.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Høgberget (490m) 26.01.2022 13:23
Middagshaugen (425m) 26.01.2022 13:23
Etter turen til Furukongen sto Høgberget for tur til å få besøk. Jeg parkerte ved husene nordvest for toppen, i krysset ved hovedveien. Herfra går det en flott traktorvei oppover til skaret mellom Høgberget og Middagshaugen. Jeg tok på meg trugene og bushet litt i starten, da jeg syntes denne traktorveien gikk litt vel tett innpå husene her. Snart var jeg på veien igjen som steg bratt oppover til skaret. Her tok jeg til høyre ut i løssnøen, med trugene gikk dette veldig greit. Det ble likevel mange pustepauser oppover denne bratte lia, men med tiden til hjelp kom jeg da til topps etter en stund! Ingen stor utsiktstopp, men spredt utsikt enkelte steder utpå kanten av bratthenget. På tilbaketuren tok jeg en kort avstikker oppom Middagshaugen før jeg fortsatte ned til bilen.
...så da vet vi det! :)
Utsikt over mot Furukongen som jeg hadde besøkt før på dagen
På vei oppover brattlia med Middagshaugen ruvende på andre siden av skaret