Store Ringstinden (31.05.2020)

Written by raroa (Ragnhild Rosten) GSM

Ascents Store Ringstinden (2,124m) 31.05.2020

Pinsehelg i Hurrungane, hele Turtagrø full av skiturister. Skredfare 3, men folk er sjeldent uredde. Vi er flokkdyr, men folk må bruke hodet! På turen inn ringsdalen møtte vi folk som ikke ante skredfaren. Folk tok rastepause under skavler og utløpsoner. Er på ingen måte besserwisser men når jeg passerte de som hadde satt seg ned og pekte opp bak dem for å minne dem på hvor de hadde satt seg ned, virket det som om de ante fred og ingen fare.

Det var en fantastisk strålende dag, der sola sto hardt på. Noe som betyr økende skredfare utover dagen. Midtre Ringstinden var stygg med overhengende skavler. På vei inn dalen, kunne man se folk gå tett i tett passerende under skavlen. De har altså ingen idê om at man skal holde avtand under slike parti. Her gikk jeg til en hver tid å telte hvor mange jeg kunne s
Start date 21.07.2017 07:28
(UTC+01:00)
End date 21.07.2017 18:10
Start date 21.07.2017 07:28
(UTC+01:00)
End date 21.07.2017 18:10

e under skavlen, i tilfelle skred skulle gå. Vi skulle slev opp til store Ringstind og passere dette punktet. VI vurderte skredfaren hele veien, men hadde startet tidlig på morgenen mens det enda var kjølig i bakken. Vi passerte med stor avstand. Mellom midtre og store ventet vi på Marius og Eirik som sulle gå ruta om store Dyrhaugstind over ryggen for så kjøre ned vestsiden. Slik slo vi følge med dem til toppen som var svært så folkerik denne maidagen. På vei ned raste flere skavler av de midtre partiene på midtre slik vi fryktet. Da gjaldt det bare å komme seg ned og ut av dalen før det ble værre. Vi fikk også høre at snøbroa/skavlen Marius og Vika hadde gått over Dyrhaugstind hadde rast ut like etter dem, altså er det bare snakk om marginer og flaks. Man skal altså ha stor respekt for skredfarevarslingene. Selv om mange folk går i flok, skal man ikke stole på at det er trygt. Slik ble et til en fantastisk skidag, med mye god læring!