Eventyr på Seiland (02.10.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Kufjordbotn (1m)
Endpoint Elvenes (1m)
Ascents Gáhpu (828m) 02.10.2012
Nord for Seilandsjøkelen (985m) 02.10.2012
Seilandstuva (1,078m) 02.10.2012
Osvald kjører oss over til Seiland fra Storekorsnes.

Kjørte tidlig fra campinghytta på Kronstad i Alta til Storekorsnes sammen med Øyvindbr (Øyvind Brekke) og aask (Ånund Sigurd Kvambekk) der vi møtte den særdeles hyggelige finnmarkingen Osvald (95069472) som skulle skysse oss overtil Seiland slik at vi kunne gjennomføre turen til kommunetoppene Seilandstuva og Seilandsjøkelen. Vel oppe i den lille 40-hesters båten suste vi under en skyfri himmel først til Altneset der Osvald er oppvokst, her satte vi fra oss litt pakning siden vi ble invitert til å overnatte i et koselig hus han hadde bygd. Deretter fortsatte vi inn til Kufjordbotnen der han slapp oss av. Snakk om å virkelig starte turen fra fjæresteinene! Han ga oss en god del tips til rutevalg og vi avtalte å møte ham ved Hammarbukta siden det ifølge ham var den fineste returen fra Seilandsjøkelen, men vi skulle ringe ham fra Seilandsjøkelen og se an hvor mye tid vi hadde.

Pappa i bakkene opp fra Kufjordbotn.

Etter å ha spist litt frokost ruslet vi opp mot Straumskaret. En god del reinstråkk var fine å følge her. Før vi kom opp i skaret dreide vi mot venstre og fylte på vannflaskene i en bekk på rundt 550 moh. Opp mot Seilandstuva prøvde vi å holde mest mulig i skråninga på venstre side over noen snøfonner. Siste stykket mot toppen var langdrygt i den ekle høstsnøen. Nordmannsjøkelen har jammen smeltet drastisk, kun en liten snøfonn igjen nå... Utsikten fra Seilandstuva var eventyrisk flott. De som sier det ikke finnes fjell i Finnmark skal ta seg en tur hit! Her var alt fra Lopphavet til spisse topper og platåbreer på Øksfjordhalvøya, eksotiske Sørøya, Melkøya utenfor Hammerfest og store viddelandskaper i sørøst.

Øyvind på toppen av Seilandstuva, her kan man virkelig skue langt!
Seilandstuva sett fra Gáhpu.

Tok oss en god pause og nøt denne fantastiske dagen uten å vite at vi ville bruke litt mer tid enn antatt på denne turen. For å slippe å traversere i løse flanker valgte vi å få oss en ny topp ved å traversere over Gáhpu. Fant en grei, men ganske bratt renne som gikk på skrå mot venstre etter å ha gått ut til høyre fra Straumskaret. Seilandstuva tok seg bra ut fra denne toppen. På vei videre mot Seilandsjøkelen ringte Osvald og lurte på hvor langt vi var kommet. Da han hørte at vi fortsatt var et stykke unna Seilandsjøkelen fant vi ut at det var bedre å treffes ved Elveneset. Seilandsjøkelen ligger ganske skjult sett fra vest, men da vi først kom over kanten og fikk se den skjønte vi at den var ganske stor. I alle fall var det en drøy marsj bort til 985-toppen hvor vi dessverre fikk tåke.

Stemningsfullt lys over Seilandsjøkelen. Dette er forøvrig Norges nordligste bre med Europas laveste glasiasjonsgrense.

På vei mot Elveneset valgte vi en litt for direkte rute som gikk litt ned i sørhellinga på Seilandsjøkelen. Her var det til dels store bresprekker som vi måtte omgå. Øyvind fikk opp pulsen ved et gjennomtråkk i en liten sprekk som kun var stor nok til en fot. Denne breen hadde også smeltet mye ifht hva det står på kartet, og landskapet som dukket opp der det var avsmeltet var noe av det villeste terrenget noen av oss hadde opplevd. Skikkelig skarpt og friksjonsfylt fjell med tagget og pinakler over alt. Skikkelig labyrint! Vi hadde bedt Osvald møte oss ved Elveneset mellom kl. 18 og 18.30 og jeg begynte å bli bekymret for at vi ikke skulle rekke det. Her gikk det ikke fort! Ned Elvenesdalen var ikke terrenget særlig bedre, mye sva og knotete terreng, men vi fikk heldigvis ræva i gir og nådde Elveneset kun 5 minutter etter at Osvald kom med båten. Tror ruta som Otto & co gikk via Siskkimus Vággi til Kufjorbotn er et bedre alternativ enn det vi gjorde her.

Dra på Lopphavet! Takk for et fantastisk finnmarkeventyr!

Det ble en koselig kveld på Altneset hos Osvald. Vi ble møtt til fyr i peisen og en koselig hytte der vi fikk lov til å ta oss til rette med å tørke klær og spise middag. Senere på kvelden kom Osvald opp med jägermeister fra Finland og vi skålte for et fantastisk eventyr vi har hatt på denne finnmarkturen. Osvald fikk 2000,- for hjelpa vi fikk, noe han mente var altfor mye, men det synes jeg det IKKE er, i alle fall når en annen jeg ringte krevde rundt 6000,- bare for båtkjøringa! Har fått et utrolig godt inntrykk av de lokale oppe i nord, først Atle på Hennes og så Osvald på Seiland...

Våknet dagen derpå av at Øyvind hadde problemer med doen. Var visst et sånn pumpetoalett som ikke fungerte... Klart Øyvind syntes dette var litt pinlig, men han trøstet seg med Sigurdur sine ord fra seilbåten til Beerenberg; «dere må for all del ikke være flaue om toalettpumpa ikke skulle fungere»! Osvald sa at det skulle vi ikke tenke på, det fikser han. :-) Etter å ha tatt farvel med ham tok vi hurtigbåten fra Altneset til Storekorsnes (rundt 80,- pr pers). Spiste en god frokost sammen i Alta før Øyvind satte seg på flyet og jeg og pappa kjørte tilbake mot Bardufoss.

Takker for to fantastiske dager i Finnmark, Øyvind og pappa og en ekstra takk til Osvald for fantastisk service og hjerterom!:-)

Start date 02.10.2012 08:32
End date 02.10.2012 18:14

Takk for turen!!

Written by Øyvindbr 11.10.2012 08:44

En av de mer minneverdige turene jeg har hatt dette her! :) Ikke rart jeg måtte avbryte avdelingsturen til Polen sånn ca midtveis, for selv om det i seg sjøl var trist så visste jeg at det ventet en eksotisk nordnorsk opplevelse oppi der.

Seiland er noe av det mest harmoniske jeg kan tenke meg, skulle gjerne tatt en tur tilbake til toppen av Seilandstuva for å slappe av og meditere i timesvis. Havutsikten gir en helt spesiell ro i sjela, spesielt når kystlandskapet er så flott i tillegg.

Nok en gang takk for turen og som vanlig trivelig turfølge, godt krydret av den fantastiske nordnorske gjestfriheten, det kommer jeg til å huske for alltid!

Men faen som jeg ser ut da, spesielt på siste bilde! Hadde jeg hatt for vane å se sånn ut hadde jeg aldri i verden turt å møte opp på jobb!! :)

Vest Finnmark

Written by otto 10.10.2012 09:38

Artig å lese om turene dine i Vest Finnmark. Fine bilder har du jo bestandig. Vi hadde samme store opplevelsen fra disse øy og kommunetoppene. Du har vært flinkere til å få en god pris. Seiland og Stjernøya kostet oss 2000 tusen pr person dvs 8000.

PS har du en slags spesial avtale med kompaniet på Bardufoss. Hvordan i all verden får du fri til alle turene he he uansett prioriterer du helt rett.

Hilsen oss i Tromsø

Sv: Vest Finnmark

Written by 500fjell 10.10.2012 12:35

Ja, var fantastiske topper! Var samme fyren som kjørte dere som jeg hadde ringt, altfor høy pris! Betalte 0,- for Kjerringa og 2000 (litt over 600 på tre) for Seiland med hjelp av lokale som ikke bare tenker på penger.. Hehe, nei soldater nå til dags er bare bortskjemte med altfor mye permisjon :-) Åtte permisjoner fra 4-31 dager pr perm!