Store Kjostinden (27.11.2021)

Written by Sosnovsky (Juan Losada)

Ascents Store Kjostinden (1,488m) 27.11.2021

Vi gikk en tur sammen med Lukas, Mauri, Constantin og Bjørn opp Store Kjostinden. Jeg har hatt lyst til å gå denne toppen i flere uker nå, men kunne ikke gjøre det på grunn av mangel på turkompis eller gå ferjeavganger… Det var meldt kaldt og skyfritt. Bilen målte -22 C på Breivika, og jeg ble litt bekymret for at turen skulle bli litt for kald for meg... Vi tok ferje kl 8.10 og begynte å gå opp kl 9. Vi gikk med ski på beina rett fra bilen. Vi hilste på to folk med splitboard som skulle dra til renna øst for Urdkjerringa. Siden det er en time fra soloppgang til solnedgang i november er det ganske vanskelig å se sola nå om dagen. Jeg hadde ikke sett den på flere uker nær Tromsø. Det er fordi sola henger bak fjellet akkurat den timen, og vi får kanskje bare 10/15 minutter til å se den. Derfor går det bare an hvis man er oppe på en topp i disse 10/15 minuttene samtidig som det er helt skyfritt... Selvsagt hadde jeg ingen håp om å se sola.

Vi merket at sola var veldig nær i horisonten etter at vi så de typiske oransje og rødlige fargene på sørsiden av himmele. Vi måtte lage nye spor etter vi passerte de to med splitboards, men vi gikk ganske fort uansett. Etter en og en halv time var vi oppe på 1000 høydemeter. Der innså jeg at vi kanskje hadde vi muligheten til å se sola for en siste gang før hun viser seg igjen i februar. Etter enda en time nådde vi toppen og der var sola.

Vi brukte ikke mye tid der oppe siden det var skikkelig kaldt. Vi kjørte ned til ca. 700moh og begynte turen opp igjen mot renna ved Urdkjerringa. Det var ikke så bratt som vi hadde forventet og vi kunne gå opp nesten hele veien med ski på beina. Bare de siste 50/100 høydemeterne måtte vi gå opp med skiene på sekken. Vi kjørte ned til 800moh, og siden forholdene var så utrolig gode bestemte vi oss for å gå opp en tur til mot Store Kjostinden. På det andre turen splittet vi oss opp i to grupper. På veien ned kjørte Constantin og meg en renne sør for ruta vi gikk opp. Det var uten tvil den beste utforkjøringa i sesongen: en stor renne med den aller beste kvaliteten på snøen hele veien ned til starten på breen.

På vei opp breen
Constantin og Urdkjerringa på vei opp
Siste meterne mot toppen. Vi kan nesten se sola
Bjørn på toppen
Meg på vei ned

!

Heldig

Written by hmsv1 03.12.2021 15:28

Kult fjell og flotte bilder :D Ser ut som dere var langt heldigere med skiføret enn oss som dro til Ullstinden!!

Re: Heldig

Written by Sosnovsky 04.12.2021 09:33

Ja takk! Forhåpentligvis har dere vakre himmelfarger i det minst!