Gautilnuten (20.11.2021)

Ascents Gautilnuten (640m) 20.11.2021 12:29
Toppen av Gautilnuten

Gautilnuten

Turen i dag har jeg gått utallige ganger på kartet for å finne en god veg opp. To andre som har vært der har valgt sine veger, men jeg valgte en helt ny. om den er bedre enn de andre, er jeg usikker på.

Vi startet på parkeringen nede ved Seljordsvannet og fulgte traktorveg mot Telnes. På det høyeste punktet tar vi av til venstre og går ned en skråning for å komme på en traktorveg som går oppover lia. En liten shortcut. Det var hogd der og nyplanta, men greit å gå ned de 70 metrene til neste traktorveg.

Vi fulgte først traktorvegen oppover dalen langs en bekk, fin å gå på. På kartet var det merket et sti, og den fulgte vi for nå var det traktorveg i hogstfelt. Traktorvegen tok av mot høyre i førte oss seks svinger oppover bakkene, deretter fulgte den skrått oppover lia. Ved 400 m kurven så slutter traktorvegen og hogsfeltet og vi fortsetter på en tilgrodd traktorveg som nå var sti. Greit å gå her, litt buskas her og der, men fullt fremkommelig. Utsikt mot Seljordvatnet og Lifjell med Astridnatten, Troganatten og Jøronnatten, innimellom træne. En flokk med fuglekonger holdt til i toppen av noen graner, så ut som hadde seg et måltid mat.

Stien fortsetter mot Stormyr som ikke er så stor, men tilgrodd med skog, men greit fremkommelig. Så kom det store spørsmålet; hvordan er skaret mot Kvigelitjønna. Det lovet bra i starten og fulgte dyretråkk til høyeste punkt, så gikk dyretråkka til høyre og venstre men vi skulle videre gjennom skaret, hmm. Det var en del vindfall og også en del mosegrodde blokker, så greit å finne et dyretråkk. Øyvind prøvde å finne en trase på høyre side og vi kom oss fram etter litt over og under. Så kom vi inn på en gammel veg som var fin å gå på og det var den vi skulle ha fulgt fra starten. Den lå i venstre side på skaret. Så den ble valgt på tilbaketuren. Litt over og under og litt opp i lia for å komme fram, men det gikk helt fint.

Vi kommer ned til Kvigelitjønn, litt is på vannet og grasmyr langs kanten. Vi ser at det er et sted vi ikke kommer fram langt land på høyre side pga store blokker, så vi må en tur opp i lia. Vi tok en pause her i vannkanten og får oss litt mat før toppstøtet.

Vi kommer oss fram langs tjønna og satte en kurs opp lia. Helt greit å gå oppover og vi fant fort fine dyretråkk som vi følger nesten helt til toppen. Litt til og fra er det, men gode spor. Vi hadde satt oss ut hvor vi måtte gå for å komme opp siste delen, en liten nibb i fjellsiden som gir oss mulighet, og der var det gode dyrespor, så greit å gå. Vi kommer oss opp og nyter et flott toppområde med lyng, runde kuler og furu i alle fasonger og størrelser. Utsikten var også bra, en kunne skimte mye mellom trærne, Lifjell, Brokefjell, Skorve osv. Den høyeste var den med bolt og vi så restene etter et trigpunkt..

Tilbaketuren var stort sett samme veg, litt mer østlig ned til Kvigelitjønn, men her kunne en stort sett gå hvor det passer best. Kom på en forlatt beverdam midt inne i skogen ved ei myr. Gode disse beveren til å bygge. Noen fine lysninger her og der var det også i lia, som gav oss utsikt.

Dette er et område som er lite brukt til tur og ser for meg at det er bare en og annen jeger som ville rote seg bort her samt en forskremt peakbooker på toppjakt i Midt-Telemark.

Første stikryss. Her tar vi av og går i terrenget ned til neste traktorveg
 Fin traktorveg å gå på oppover lia
 Traktorveg går over til sti etter 400 moh
Utsikt mot Seljordvatnet og Lifjell
Seljord og Skorve i sikte
Elgespa!
Skog på myra, tett men godt fremkommelig
Mye vindfall og blokkmark i skaret, men det går en gammel veg her.
I skaret, mye vindfall
Kvigelitjønna
Kvigelitjønna - litt is da vi gikk opp, men det var borte da vi gikk ned.
I lia der vi måtte holde høyden for å komme forbi blokker som sperret muligheten for å gå langs kanten på tjønna
En stubbe av de sjeldne
Fornøyd mann på tur i ville skogen
En bratt skrent før toppen, heldigvis fint dyretråkk på nedsiden
Skorve i sikte med melisdryss på
Mange flotte furuer på toppen som har levd et hardt liv
Ei skakkjørt furu
Toppområdet
Brokefjell i sikte
Tilbaketuren og vi har kommet ned til Kvigelitjønn