Tømmeråsfjellet (1000 STØRSTE FJELL I NORGE ETTER PF) (14.11.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Fv 74 før Trangen rasteplass og bru (149m)
Ascents Tømmeråsfjellet (761m) 14.11.2021
Søndre Tømmeråsfjellet (757m) 14.11.2021

E6 sør for Grong og inn på svenskveien FV 74. Kjørte inn i Sandøldalen og parkerte på ei utkjøring for en traktorvei til venstre, ca 2 km før rasteplassen i Trangen ved Trangen bru. Her var det parkert en varebil med elghenger og det var kjørt med firehjuling innover, så her var det elgjakt på gang. Jeg fulgte den fine traktor/firehjulingsveien til et veidele. Sporet til firehjulingen gikk mot Rønningsetran, så jeg valgte den andre veien til venstre mot Ånessetran. Ved setra stopper firehjulingsveien. Det var fire elvekryssinger på turen, og det skapte litt problemer, ikke på grunn av vassføringen, men på grunn av at de steinene jeg skulle krysse over var dekket av is, men jeg kom over på et vis. Etter passering av Ånesseteren begynte jeg å ta høyde oppover fjellsiden. Litt gjennomslagsskare før jeg kom opp på høyfjellet. På høyfjellet var det skare og fine fjellrygger å gå etter som hadde lite snø. Gikk først til Søndre Tømmeråsfjellet. Her var det en liten varde og herfra var det kun en km. i luftlinje til hovedtoppen. Flott og lett terreng å gå i. På toppen var det en stor varde og ei antennebu med solcellevegg. Flott utsikt mot bl.annet Heimdalhaugen. Det er ingen andre som har gått den ruta jeg valgte, men den er sikkert også fin å gå på vinteren, men det kan være en utfordring å finne parkering langs FV 74 på vinteren. Flott tur, men dagene begynner å bli i korteste laget.
Statistikk:
Grong 33/36
Trøndelag 781/1560
1000 største 70/1000

Lite snø i starten av traktorveien.
Ånessetran med fjellryggen til Tømmeråsfjellet bak
Utsikt mot Heimdalhaugen
Litt jetflykunst på himmelen
Utsikt mot Tømmeråsfjellet fra Søndre Tømmeråsfjellet
Toppen av Tømmeråsfjellet
Vinteren er jo ganske fin
Veldig korte dager, sola går ned