Hykkelsåsen i Fusa - en gang i livet! (23.09.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Bogøya (100m)
Endpoint Samme (100m)
Ascents Hykkelsåsen (188m) 23.09.2012 15:50

HYKKELSÅSEN I FUSA

På vei hjem fra en flott week-end med øyhopping i Kvinnherad ble det tid til en liten avstikker til en ny PF>100m "topp" langs veien. På vei fra Eikelandsosen mot Tysse i Samnanger valgte Astrid og jeg å kjøre ut til Hykkelsåsen. Stedet ligger på Bogøy som er en lang halvøy som stikker ut i Samnangerfjorden. Vi tok til venstre ved Holmefjord og fulgte veien i SSV retning mot Holsund som ligger ytterst på halvøyen.

Bogøya med Hykkelåsen i senter av bildet sett fra østsiden
Det finnes ingen turbeskrivelser til denne åsen. Vi parkerte ved et bedehus på vestsiden, og var da bare ca 500 m i luftlinje fra målet. Gikk oppover i østlig retning på en dårlig og våt skogsvei gjennom et hogstfelt, men måtte relativt snart ta av fra denne da den fortsatte i feil retning. Derfra bar det inn i granskogen. Her var det massevis av hjortestier, men ingen tursti. Vi fortsatte på GPS-kurs opp og ned korte, men til dels bratte skråninger og over søkk bløte bekkefar til vi omsider var oppe i området for GPS posisjonen. Vi fant ingen markering av "toppen". De mest markerte naturelementene i området var en ganske flott furu nær PB GPS-koordinatene, men vi fant en liten haug ca. 30 m lenger mot nord på GPS 6684516 312882 som vi mener helt klart må være det høyeste punktet i området. Ned igjen omtrent samme vei. Dette er absolutt ikke noen tur å anbefale. Kronglete adkomst og ingen utsikt.

TIPS: Ruten vi valgte var i etterpåklokskapens lys antagelig ikke optimal. Når vi studerer kart og terreng hadde det sannsynligvis vært adskillig lettere å gå opp fra veien på østsiden av toppen der avstanden faktisk er kortere og startpunktet høyere.