Myrehogget (06.11.2021)

Myrehogget (707m) 06.11.2021 13:42
Visits of other PBEs Celleputten (660m) 06.11.2021 13:15
Dalesetra vinterparkering (382m) 06.11.2021 15:07

Starta fra kjente trakter ved Hoensvannet sammen med Eline og den firbeinte Odin. Opp til Dalasetra gikk vi sammen, men jeg ville ta meg en tur innover på Holtefjell siden jeg ikke lengre er her så ofte. Hadde med niste på innerlomma. Gikk radig mot Hoensetra og Hoensetervannet. Stien som følges her er en del av Holtefjellmarsjen, som jeg har gjennomført 12 ganger tidligere og dermed mottatt det berømte kruset som belønning, artig. Uansett frossent stort sett hele veien, fine høstfarger. Fjellskoene var gode å ha!
Hørte folk fra Eurekatoppen og på Celleputten, men så ingen. Herfra fulgte jeg stien mot Midtstua et stykke før jeg fulgte syvtjernsdalen og myrene direkte nord. Effektivt. På toppen av Myrehogget var det fint!

Samme vei tilbake. Kjørte egentlig bare på. Fin dag.

Holtefjellmarsjen er en tur som arrangeres av Hotellets venner hvert år, stort sett den siste helgen før skolestart i August. Formålet med turen er å minne motstandsbevegelsen som opererte her på Holtefjell. Under krigen var det stor aktivitet på Holtefjell med flere celler. Turen starter på Hotellet ved Hoensvannet og går opp til Celleputten hvor det er sermonier. De aller fleste går opp, men flere blir også kjørt med helikopter av heimvernet. Dette er et flott arrangement for å minne hendelsene som skjedde her oppe!