Histeinsnuten fra Korlevoll (29.10.2021)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Histeinsnuten (1,344m) 29.10.2021

Flott ettermiddagstur i overraskende fint og mildt vær. Snøen som kom for to uker siden, låg bare som små flekker i nordhellingene og på de aller høyeste toppene. Bratt bushing helt stiløst, og med en del veivalg opp det bratteste partiet. Skremte opp en håndfull drivkvite ryper, ellers endel trost på trekk. Om lag 7 km, 700 hm og 2 ¾ timer på tur.

Et stykke oppe i bratthenget med tilbakeblikk mot Korlevoll og Løyningsvatnet. Det meste av oppstigningen gikk dessverre i skyggen
Det er få svake punkt i forsvarsverket! Jeg prøvde først litt til høyre for den midtre hammeren, men valgte å snu. Det viste seg å være langt enklere opp ura helt til venstre
Varde som markerer trygg opp- og nedgang der jeg kom opp. Folgefonna dominerer i vest
Typisk terreng med tverrgående hammere under toppområdet
På Histeinsnuten med snøkledte Kyrkjenuten i bakgrunnen
Mot Elvershei og Hallet-grøne-tjørnene
En av tverrdalene som tvang meg lenger øst enn planlagt