Gokshaugen (Steinkjer 55/64) (24.10.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Vadaneset (155m)
Ascents Gokshaugen (402m) 24.10.2021

Elendig værmelding fra yr med kraftig regn. Det positive med dette er at strømprisen i Trøndelag går ned. Jeg kjørte fra Fv17 og inn etter Fv 720 mot Malm. Fortsatte videre forbi Rambergholmen og litt etterpå kom skiltet Vadaneset opp. Jeg var usikker på parkeringsmuligheter i området, men jeg hadde oppdaget en bra vei på satelittbilder fra Norgeskart. Denne veien er nybygd og er ikke avmerket på noe kart. Fra hovedveien opp til starten på skogsbilveien er det 600 meter. Det viste seg at det ikke var satt opp bom eller forbudskilt her, så jeg fortsatte etter den nybygde gode veien i 500 meter til en flott parkeringsplass på venstre side. Veien fortsetter opp til Nertjønna. En kilometer fra parkeringa til veiens ende her. Veien fortsetter i et kryss før Nertjønna til venstre men det blir feil vei i forhold til Gokshaugen. Fra Nertjønna går det en gammel traktorvei mot Øvertjønna og etter 1 km. går det en firehjulingsvei inn mot Gokshaugen. Det er en rødmerket sti herfra og opp til toppen, men jeg mistet merkinga og kom opp i en bratt fjellvegg så jeg måtte omgå denne. Kom inn på merkinga senere og kom meg opp på toppen som har et flott høyt trigpunkt. Det er satt opp en trimkasse her pyntet med et norsk flagg. Flott utsikt mot Follaheia fra toppen. På returen villgikk jeg en mer østlig rute som var mindre bratt. Denne toppen kan også bestiges fra Kilåsen vest for Gokshaugen, men veien inn her stopper på en gård, og jeg er usikker på parkeringsmuligheter her. Turen blir kortere fra Kilåsen. Dette var en flott tur med regnklær.
TRØNDELAG 773/1560

Passerte Rambergholmen og etter denne holmen kommer skiltet i Vadaneset.
Den ene armen på den nybygde skogsbilveien stopper ved Nertjønna
Etter noen bratte bergvegger kom jeg inn på merkinga igjen i lettere terreng.
Nysnø på Follaheia
Et flott staselig trigpunkt på Gokshaugen
Gokshaugen
Trimkasse med norsk flagg på Gokshaugen
Litt snø på myrene ved Gokshaugen
På returen kom jeg ned fra denne skogen. En lettere rute ned