Napanuten på Seljordheia (23.10.2021)

Written by siroho GSM

Ascents Napanuten (486m) 23.10.2021 11:53
Utsikt fra toppområdet mot Dalsvatn

Napanuten

Tredje tur på Seljorsheia de siste dagene. Denne har vært en utfordring i planleggingen for å finne en veg opp i bratte lier. Håpet var å finne en mulighet opp ryggen, men det ble vanskelig.

Vi kjørte til Garvikstrond og så videre mot Kilen, etter å ha passert Jønntjønn parkerte vi i vegkanten ved Svartorkåsi. Det stod et gammel nedfallen tømre der. God plass. Her startet traktorveg mot Napatjønn, fin veg å gå på i bratt terreng.

Når vi nesten er oppe ved vatnet så går det en sti videre mot ei hytte på sørsiden av Napatjønn. Denne fulgte vi nesten helt inn til hytta før vi skrådde opp lia til ei myr. Vi holdt oss i østsiden og gikk opp i et skar før enden på myra. Vi gikk så opp på høyden til høyre og så inn til foten av Napanuten.

Vi fikk oss en overraskelse da vi skimtet toppen mellom trærne, litt av en bauta midt i skogen, slik som vi kunne se ut fra kartet. Vi gikk ned til foten av fjellet og så opp, og så fort at dette ikke var for oss gamle folk å klyve opp her, kanskje for RolFoto. Vi måtte gå for plan B og følge fjellet bortetter og gå opp fra nord.

Det var dyretråkk i starten som førte oss bortetter midt i bratte lia, etter hvert ble den borte og vi begynte å skrå litt, men måtte holde oss vekk fra de bratte skrentene som var over oss, Det var bare og fortsette bortetter til de var borte og vi kom oss opp. Det var fin torvmose som vi virkelig fikk nærkontakt med og mye røsslyng å dra seg opp i. Sakte med sikkert kom vi oss opp og det ble litt slakere siste delen før vi plutselig sto på ryggen. For et utsyn og fin furuskog på toppen. Avrunda sva og kuler bortetter ryggen, lett å gå, og for en flott plass. Det hadde vært folk før her for vi fant en stubbe som var fyrs på. Tror ikke mange finner opp til denne toppen enn veldig lokale samt kanskje en jeger, men ikke lette å få ned evt et slakt her, nei.

Så var det å nyte utsynet fra alle kanter. Flott å se ned på Napen med sauene som gikk på beite og vi hørte sauebjøllene godt. Alle de kjente toppene dukket opp på Lifjell, Skorve, Brokefjell og vi så rett bort på Murtedalsfjellet som vi hadde vært på før.

Tilbaketuren var stort sett samme veg, men gikk litt lengre ned i lia før i skrått mot stien.
En tur med overraskelse midt inni i skogen og fin utsikt.

Traktorveg innover mot Napatjønn
Napatjønn
Myra etter Napatjønn
Bautaen Napanuten stiger opp av skogen
Startsted for klatring opp bautaen, vi valgte å gå rundt
Stien på nordsiden av Napanuten
Mange fine puter med rød torvmose i lia
Bratt opp lia, nærkontakt med mose og lyng
Toppryggen på Napanuten
En av toppene i området
Toppunktet på Napanute
Utsikt fra ryggen mot Trollbotn og Brokefjell
Fint utsiktspunkt i toppområdet med utsikt til Dalstjønn
Rosemaling naturlig
Den bratte lia opp mot toppen