Kristnatten & Turufjellet - Flå (12.10.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ved Skardsetre (729m)
Endpoint Ved Skardsetre (729m)
Ascents Kristnatten Nord (1,011m) 12.10.2021 14:14
Kristnatten (1,076m) 12.10.2021 14:39
Kristnatten Sørøst (1,061m) 12.10.2021 15:09
Turufjellet (1,055m) 12.10.2021 16:00
Turufjellet Sørøst (1,032m) 12.10.2021 16:30
Visits of other PBEs Skarsdalsvegen bom (163m) 12.10.2021 12:42

Kristnatten er ikke lange gåturen dersom man kjører lengre opp i retning Damtjern og Knutestua enn hva jeg gjorde. Men som vanlig ville jeg ha litt mer ut av turen, og hadde lyst til å gå mesteparten av den brede fjellryggen fra Kristnatten Nord (1011) og sørover t.o.m. Turufjellet Sørøst (1032). Da passet det fint med parkering ved Skardsetre, som ligger ved foten av Turufjellet. Ved Skardsetre er det et stort veikryss med god plass til å sette igjen bilen utenfor veibanen.

Parkering i veikrysset ved Skardsetre. I bakgrunnen er Turufjellet.

Turen begynte med lett vandring på vei oppover dalen. Det ble et stykke på grusvei, og temmelig flatt i starten, så jeg fikk i hvert fall i gang kroppen innen stigningen tok til. Heldigvis går det ganske radig unna når man trasker på veier, så det tok ikke all verdens tid innen jeg var oppe ved krysset hvor Olaseterskardvegen tok av til venstre. Denne veistubben er forbeholdt kjøring til hyttene, i følge et skilt ved starten av veien.

Der Olaseterskardvegen slutter, begynner Bjørnestien, som går bratt opp til skaret mellom Kristnatten Nord (1011) og Kristnatten (1076). I et parti går stien gjennom grov ur med noen ordentlige kampesteiner, hvor det et sted var satt opp en kort stige. Like ovenfor denne ura går stien innunder stupet på Kristnatten Nord.

Bildet tatt fra Skardsdalsvegen, omtrent rett øst for Nordpolskardet. Midt i bildet er Kristnatten Sørøst (1061), med selve Kristnatten (1076) litt lengre bak til høyre.
Jeg er på Olaseterskardvegen, ved Knutestua, og ser tilbake nedover dalen og grusveien hvor jeg nettopp hadde gått.
Den grove ura hvor Bjørnestien går gjennom. Stigen viser hvor stien går.

I skaret mellom Kristnatten (1076) og Kristnatten Nord (1011) delte stien seg. Her tok jeg først en avstikker oppom sistnevnte topp, innen jeg gikk tilbake og ned på stien, som jeg fulgte opp til toppen av Kristnatten (1076). Under oppstigningen til Kristnatten fikk jeg flere steder flott utsikt ned i dalføret hvor jeg litt tidligere hadde gått, og bilen sto parkert.

En liten stopp på toppen av Kristnatten Nord (1011), før jeg fortsatte mot toppen bak, som er selve Kristnatten (1076).

Vidstrakt utsikt fra toppen av Kristnatten (1076). Eneste retningen man ikke ser veldig langt er mot øst, hvor Sørbølfjellet (1284) er en del høyere.

Egentlig var det meldt pent og lettskyet vær i dag. Dessverre lå mye av de skyene som fantes over området jeg befant meg i, så sola stakk innom bare nå og da. Når den endelig tittet fram var den dempet noe på grunn av et lag med slørskyer. Brisen kom fra nordvestlig retning, og var frisk i kastene, så det var småkjølig når sola var helt borte.

Toppvarden på Kristnatten (1076). Bak til høyre er Sørbølfjellet (1284).
Utsikt sørover fra Kristnatten (1076). Toppen litt lengre bak og noe til venstre, er Kristnatten Sørøst (1061). Til høyre i bildet er bl.a. Turufjellet (1055).
På toppen av Kristnatten (1076). Utsikt mot nord/nordvest.

Sørsiden på Kristnatten (1076) er ganske bratt, så her gikk jeg først litt mot øst for å få en lettere nedstigning. Deretter sørover i terrenget og ned til et skar mot Kristnatten Sørøst (1061). Fra dette skaret og opp mot sistnevnte topp var det en liten sti til å begynne med, men den forsvant innen jeg nådde toppen.

På toppen av Kristnatten Sørøst (1061), med utsikt tilbake mot Kristnatten (1076).
Utsikt mot vest fra Kristnatten Sørøst (1061). Hallingdal ses til venstre i bildet.

Videre sørover mot Turufjellet (1055) og Turufjellet Sørøst (1032) var det hovedsakelig slakt og ganske lettgått terreng. Noe kratt i de lavere områdene, men ikke verre enn at det var greit å gå. I de aller laveste partiene var det også noe spredt skog. Underveis passerte jeg mange små tjern, og ved disse var det gjerne også noe vått og myrete.

Lite stier å se på dette flate fjellområdet. Eneste stedet jeg fulgte sti/tråkk var noen meter oppover mot Turufjellet Sørøst (1032). Ellers var det få spor etter mennesker og dyr, med unntak av toppen på Turufjellet (1055), som er trig.punkt og har en brukbar varde. Det var nok turens høyeste toppvarde i hvert fall.

Høyeste punkt på Turufjellet Sørøst (1032) hadde ingen varde. Her så jeg i stedet en større varde på et toppunkt litt lengre sør, men der er det garantert lavere.

Toppvarden på Turufjellet (1055). Utsikt mot sørøst. Litt av innsjøen Krøderen ses ganske langt bak til høyre i bildet.
På vei mot Turufjellet Sørøst (1032), som er i bakgrunnen nesten midt i bildet.
På toppen av Turufjellet Sørøst (1032). Bak til venstre er Turufjellet (1055). Til høyre og lengre bak, ses bl.a. Kristnatten (1076).

Fra Turufjellet Sørøst (1032) skulle jeg tilbake til bilen igjen. Korteste rute til den ville da være å gå ned østsiden på Turufjellet, men der er det temmelig bratt en del steder. Imidlertid så det kurant ut å gå nedover Beinskard. I denne bekkedalen skulle det ikke være noen veldig bratte partier i følge detaljerte kart. Derimot var jeg mer spent på hvor uryddig og kronglete det ville være å gå nedover der...?

Jeg kom inn i Beinskard på 950 meters høyde. Det viste seg etter hvert at bekkedalen var forholdsvis grei å gå i. Mest plunder var det på ca 900 meters høyde, som var ganske tidlig og høyt oppe, så jeg fryktet at dette ble en strevsom ferd nedover. Men, det bedret seg litt etter dette partiet. Det var også mulig å bytte side underveis, ved å gå på høyre og venstre side av bekken nedover. Alt ettersom hvor det virket mest framkommelig. Den bratteste kneika kom nederst i bekkedalen, på ca 770 meters høyde. Der var det til og med satt opp et par korte stiger. Så i nederste delen var det faktisk en sti, som jeg fulgte videre ned til jeg nådde grusvei igjen.

I øvre del av Beinskard, hvor det mest kronglete partiet var.
I nederste del av Beinskard, hvor jeg kom ut av bekkedalen. Et par stiger var satt opp her i det bratteste partiet.

Det var godt å kunne gå på stier og veier på slutten av turen etter all vandringen i terrenget. Som avslutning fulgte jeg Beinskardvegen et stykke innen jeg fortsatte på en sti over til Skardsdalsvegen, og så bort til bilen.