Ringkollene og Trøkkpå i Aurskog-Høland (11.10.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Nordre Ringkollen (380m) 11.10.2021 10:53
Søndre Ringkollen (350m) 11.10.2021 11:10
Trøkkpå (352m) 11.10.2021 11:41
Visits of other PBEs Midtskog/Hølandsvegen (200m) 11.10.2021 10:17
Nordre Ringkollen utkikkspunkt (380m) 11.10.2021 10:52
Rolig trimtur i ordentlig godt høstvær! Jeg parkerte ved bommen nederst i Bjørndalen, omtrent 4 km øst for NAF glattkjøringsbane. Herfra gikk turen på fin grusvei til jeg var like SØ for Nordre Ringkollen. Her fulgte jeg en gammel traktorvei som ganske snart svingte helt motsatt retning i forhold til hvor jeg ville, dermed ble det litt klyving opp på høgda for å komme meg i riktig retning igjen. Utsiktspunktet på Nordre Ringkollen er dessverre blitt noe gjengrodd med årene. Fra toppen fulgte jeg et tråkk rett sørover i bekkedalen tilbake til veien. Dette er en mye bedre rute til toppen. Videre greit opp på andre siden til Søndre Ringkollen som ikke er så gjengrodd som sin storebror i nord, dog uten utsikt herfra. Dagens hovedmål var likevel toppen som ligger øst for Ringkollene med det artige navnet Trøkkpå. Her hadde jeg ikke vært før og det er nok heller ikke mange andre som besøker denne toppen. Det er ganske bratte skrenter på flere sider og jeg fant heller ingen god rute opp eller ned. Selve toppen er ganske flat, hvor flere småhauger ser like høye ut. Brukbar utsikt mot nord like nedenfor toppunktet. Tilbaketuren gikk bratt ned direkte mot veien. Et par steder måtte jeg omgå noen solide skrenter. Fulgte så veien tilbake til bilen.
Nordre Ringkollen i Aurskog-Høland
Utsikten sørover fra Nordre Ringkollen er i ferd med å gro igjen
Tilbakeblikk til Nordre Ringkollen fra stigningen opp mot Søndre Ringkollen
Et av toppunktene på Søndre Ringkollen
Steinen er trolig det høyeste toppunktet på Søndre Ringkollen
Topplatået på Trøkkpå. Her er det vanskelig å finne det høyeste punktet.
Topplatået på Trøkkpå. I bakgrunnen skimtes Nordre Ringkollen.
Utsikt nordover fra Trøkkpå.