Veslefjell. Fjerning av trig. punkt (05.10.2021)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Veslefjell (791m) 05.10.2021 13:50

På besøk hos Ragnhild og Leif Roger ved Karibrenna på Vikerfjell SØ.
Dagens turmål ble Veslefjell hvor Ragnhild skulle fjerne restene etter trig. punktet og jeg ønsket å ta en Peakbooktopp i samlelista "Ringerike P100". Gikk fra hytta og opp i det nye hyttefeltet nordvest for foten av Veslefjell. Fra den øverste hytta gikk det rosa merket sti opp til Veslefjell.
Der stien kom på toppen av åsen gikk vi rett på en knaus som blir kalt for "Skilpaddeberget". Rusla en tur bort til den nordre delen av Veslefjell, hvor det var utsikt ned på Flaskerudsetertjern, Fjøsvikfjellet og nordover Sperillen og åsene øst for fjorden.
Gikk sydover forbi "Skilpaddeberget" og til topp-punktet på Veslefjell. Restene etter Trig. punktet, som ble reist i 1964, ble ryddet. 1,3 km hit fra bilveien. Fortsatte videre mot syd, fordi Ragnhild skulle rydde nok et trig. punkt nede ved Holmetjern. Nede ved Kjåtjern ble GPS trackingen slått av, da batteriet på mobilen nærmet seg null.
Ragnhild, Leif Roger og Nina var med på turen.

Fra nordre delen av Veslefjell, med utsyn mot blant annet Flaskerudsetertjern og Fjøsvikfjellet