Brekkeskardfjellet (Namsskogan 9/48) (03.10.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point E6 nord for Skogstubekken (173m)
Ascents Brekkeskardfjellet (559m) 03.10.2021

Tur nr. 2 (03.10)
Kjørte fra Strompedal (tur nr 1) og videre nord etter E6. Passerte Trones og kjørte videre . Passerte Skogstubekken og fant ei lita avkjøring som gikk ca 30 meter inn i skogen på høyre side. Fjellet Rubben har en lang sammenhengende fjellvegg som er veldig bratt. men det er ikke snaufjell, så litt lyng og trær gjør det mulig å komme opp. Fra E6 møter du ganske snart Nordlandsbanen som må krysses. Det var grønt lys for toget så jeg ventet på at toget skulle passere. Det ble brattere og brattere, men heldigvis var dette i lesiden for den kraftige vinden som ventet meg på toppen. Da jeg kom opp på snaufjellet var det umulig å stå oppreist, så jeg gikk mer og mindre på firafotan mot varden. Fine små tjønner ved toppen. Varden står på høyde 560,3 som er det høyeste punktet. PB-nåla står på et trigpunkt 60 meter unna. Dette måler 558,9 moh. Nåla må flyttes men jeg har ikke fullmakt til å flytte den. Jeg gikk bort til trigpunktet også. men dette var veldig værutsatt så jeg satte nesa nedover veldig fort. Retur samme vei. Flott, men slitsom tur. Det var regn fra toppen og ned.
Statistikk
Namsskogan 9/48
Trøndelag 770/1560

Toget fra Trondheim på Nordlandsbanen.
Og her fortsetter det flott toget til Bodø.
Togtelefon i ødemarken. Kanskje kan man ringe til toget for å få det til å stoppe, hvis man trenger skyss.
Rubben ruver foran meg.
Snart på toppen av Rubben
Her pisker vinden vannet ved Rubben
En fin og staselig varde på Rubben