Vehuskjerringa + nabotopper (21.09.2012)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Ringdalsnuten (1,255m) 21.09.2012
Stavsfjell (1,245m) 21.09.2012
Vehuskjerringi (1,355m) 21.09.2012

Et massivt fjellområde

Fulgte en godt tråkka sti opp til Vehuskjerringa fra Vehus mellom Åmot og Rauland. Løypa starter fra bommen ved en skogsbilvei som følges et stykke inn. Videre inn på sti ved et skilt merket med en pil. Turen opp til Vehuskjerringa står stiplet til 3,7 kilometer på turskilt fra parkeringa. Brukte en snau time opp. Flott utsikt! Fin dag med en god del sol og heller lite vind. For min del var det nå fjellturen startet på alvor, da jeg også hadde sikte for to andre fjelltopper innover i området. Fra Vehuskjerringa fulgte jeg ned en fin krøttersti, delvis varden ned til østenden av Svarttjønn. Videre ble det fri flyt med mye opp og ned gåing gjennom et nokså kupert fjellmassiv. Men i alt et flott, spennende fjellområde med flere fine vann og mye flott utsikt. Som vanlig ble det plenty av bilder underveis på turen.

Vehuskjerringa

Tilbake igjen valgte jeg å gå over toppen av Vehuskjerringa på nytt, da jeg antok dette som klart raskere enn å bevege seg i terrenget rundt. Bonusen ble et flott syn fra toppen av et glødende lys innover fjellet mot Rauland og Tinn før solen forsvant i horisonten.

Noen minutters kveldsstråler brøyt plutselig igjennom innover fjellet mot Rauland og Tinn. Bilde er tatt fra toppen av Vehuskjerringa på vei hjem igjen. Flere kjente topper i sikte.
Utsikt fra Ringdalsnuten
Ringdalsnuten
Stavsvatn - største vannet på fjellområdet
Fra Stavsfjell/Stavsnuten

Misset 300 meter av Gps-sporet fra starten, glemte å skru den på.