Fauskofjellet i tåke - med frisk nedtur i bekkejuvet (18.09.2021)

Written by jensbar (Jens Barland) GSM

Ascents Jøransetfjellet Nord (1,296m) 18.09.2021 12:59
Fauskofjellet NV2 (1,358m) 18.09.2021 15:42
Fauskofjellet (1,369m) 18.09.2021 16:08

Fauskofjellet ruver lokkende over Pålsbufjorden. Vi hadde sett det på avstand en tidligere tur, og ville utforske dette fjellmassivet.

På toppen av Fauskofjellet (1369). Enorm utsikt som vi ikke så noe av.

Men tåka gjorde at vi bare kunne se det vakre som var helt nær oss. Vi visste at det var storslagen utsikt, men det får vi ta en ny tur for å nyte.

Vi fikk manøvrert oss gjennom tåke og småkupert terreng. Masse takk til GPS og Peakbook-kart som gjorde at vi fant fram.

Under Jøransetfjellet (1296). Fint og kupert terreng på fjellmassivet. Her fikk vi et glimt av omgivelsene.
Reinsbukk - som stoppet ganske lenge og inspiserte oss.

Nedturen ble turens høydepunkt. Vi bestemte oss for å gå rundtur. Parkerte ved Nordre Buin. Startet med Jøransetfjellet (1296). Deretter fulgte vi hele høydedraget sørover til Fauskofjellet (1369). Returen ville vi ta ved å gå korteste vei ned til bilveien og følge den tilbake til parkert bil.

Turen ned fra Fauskofjellet til veien fulgte vi vestover ned et bekkejuv. Høydeforskjellen ned her var bortimot 500 meter, og til dels svært bratt. Det var lite vann i bekken, så den fungerte som "trapp" (eller hva man skal kalle det) nedover. Unntatt der det var på det aller bratteste, der måtte vi ut i skogen og finne andre muligheter nedover.

Litt heftig, men veldig morsomt. Denne ruta ned bekkejuvet bare kan brukes når det er lite vannføring. Men som sagt, bekkejuvet nedover ble et høydepunkt for dagens opplevelser.

Nydelig terreng - men takk for GPS og Peakbook-kart som gjorde at vi fant veien!
Bratt terreng ned fra Fauskofjell, vestover langs en bekk ned mot veien.
Bratt ned bekkejuvet. Greit når det var lite vannføring. Flere hundre meter ned. På det bratteste måtte vi ut i skogen, da var bekken for bratt.
Nydelige høstfarger i fjellet.