Storefjell på Håøya i Porsgrunn (14.09.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Storefjell Vest (138m) 14.09.2021 14:15
Storefjell (141m) 14.09.2021 14:37
Barlindåsen (192m) 14.09.2021 15:55
Visits of other PBEs Saga (17m) 14.09.2021 13:20
Jeg var på vei sørover på jobb og fant ut at jeg hadde tid tid en topp eller to før jeg skulle være fremme. Tok av fra E18 like øst for Langangen og kjørte sørover ned til Saga. Her ble jeg møtt av ugjestfrie skilter og en ny, solid bom. Dermed var det bare å parkere i veikrysset og ta beina fatt. Jeg kom inn på den merkede stien like ved Sundet, og kom opp til utsiktstoppen en snau time etter at jeg parkerte ved Saga. Tok litt mat her mens jeg nøt havutsikten i høstsola. Fantastisk plass! Fra utsiktstoppen var det bare noen minutter bort til hovedtoppen som ligger 100 meter NØ for denne. Jeg fulgte et tråkk ned til skaret mellom toppene for så å klyve meg opp over lyngen derfra. Grei utsikt også herfra, men litt mer gjengrodd.
Jeg hadde fremdeles tid til å boltre meg litt i området, og bestemte meg for å besøke Barlindåsen i samme slengen. Jeg hadde lest noen turrapporter herfra angående denne, og var litt spent på hvor bratt og ulendt det var. Jeg skjønte både på terrenget og kartet at jeg måtte over på nordsiden før jeg gav meg i kast med toppen, og jeg fant overraskende nok en grei trase oppover lia. Selv om det var nokså overgrodd møtte jeg ingen problemer verken på vei opp eller ned. Det vanskeligste stedet var faktisk de nærmeste 50 meterne fra skogsveien fordi det var såpass tett kratt akkurat her. Fin utsikt sørover fra toppen av Barlindåsen som viste seg å være like ved stupet jeg hadde sett på store deler av turen på skogsveien på vei mot toppen. Jeg valgte å følge veien tilbake igjen til bilen, da det var godt å gå i litt åpent lende igjen etter kratt-turen :)
Skilting mot Storefjell på Håøya fra skogsveien.
Dette sundet skiller Håøya fra fastlandet.
Utsiktstoppen ble nådd etter omtrent en times gange fra veikrysset ved hovedveien.
Utrolig flott sted å tilbringe en ettermiddag!
Østtoppen på Storefjell er den høyeste men kommer litt i skyggen for nabotoppen som ligger 100 meter vest.
Barlindåsen kommer til syne fra skogsveien som ble fulgt helt til jeg var rett nord for toppen.