Lærdal: Horgahorni på gjengrodde stier (12.09.2021)  5

Endpoint Li (415m)
Ascents Horgehorna (1,505m) 12.09.2021 12:54
Horgehorna sør (1,503m) 12.09.2021 12:54

Feriens siste turdag, og målet i dag var Horgahorni.

Jeg hadde vurdert flere stialternativer, men valgte å gå oppover fra Li. Denne virket kanskje til å være den korteste. Dette var ikke et klokt valg. Fra starten av stien, var det allerede så gjengrodd at jeg lurte på om jeg overhodet var på rett vei. Brennesle opp til hodehøyde store deler av den meget tilvokste stien veldig langt oppover. Det var vanskelig å finne den til tider, men det var svake rødmerkinger her og der. Jeg brukte unødvendig mye ekstra tid på å knote meg oppover her. Det hele ble litt bedre da jeg kom inn på den stien som også er merket på kartet som går via Voldastølen. Det er mulig dette er en bedre og mer brukt rute. Kanskje er denne stien også en fordel å gå tidlig i sesongen før alt kratt og brennesle vokser høyt.

Det var iallfall en enorm lettelse å endelig komme seg opp til nedre Liastøl. Herfra ar det bedre rås oppover. Jeg valgte å ta en "snarvei oppover for å komme opp på nordøstsida Koritere i avstand ble det iallfall i stedet for å runde rundt og komme inn på stien som kommer fra Vindhella.

Terrenget ble etterhvert mye mer lettgått og siste delen fra Øygardsbotnen og opp til toppen er idyllisk. Skodda som lå om morgenen, var delvis vekke, men den kom og gikk noe fremdeles. Det var iallfall tidvis kjempebra sikt, og en kan bare storveis nyte slike flotte høstfarger som er i fjellet. nå. Tok meg en lang og god pause på toppen. Returen valgte jeg å gå ned til Vindhelleskaret. Denne er mye bedre merket, og noe helt annet å følge. Mye flotte knallgule, raslende ospetrær og stien var dekket av gult, gyllent løv - vakkert!

Stien, her var bare å ta på seg regnbuksa utenpå shortsen, for å ikke bli ødelagt av all brenneslen som var i hodehøyde til tider
lett svett etter en busheøkt
Stien ble omsider litt bedre da jeg nærmet meg nedre Liestøl
Nedre Liastøl, ikke så mye brukt ..
endelig mer åpent terreng
Ser opp mot Åsen
Sikt mot toppen
Øygardsbotnen
Siste lettgåtte del mot toppen av Horgahorna
Toppunktet, høgste punktet bak
Fra Horgehorna 1505
Deilig å nyte Åmli sveler med brunost på toppen - nam!
Retur
Øygardsbotn i vakker høstdrakt
De eneste jeg traff underveis
Stidele nedenfor Åsen
Mot Kraftverket på Lo
Nydelige raslende ospectrær
Sjekkutpunkt ved Åsen, her er alle tre stiene inntegnet, også den gjengrodde varianten jeg fulgte oppover
Klantenovi
utsikt nedover Lærdalen
Borgund Stavkyrkje
Omsider nede ved Vindhellavegen

Sveler!

Written by Chris 13.09.2021 18:56

Good memories from our great trip to Bødalsfjellet. Yammi! :-)

Sv: Sveler!

Written by ligroenb 13.09.2021 22:49

Yes, the svele tasted really nice, especially after some bushing during the ascent :-)