Skålsvikhaugen (11.09.2021)  4

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Parkeringplassen ved Innervika (18m)
Endpoint Parkeringsplassen ved Innervika (18m)
Ascents Skålsvikhaugen (565m) 11.09.2021 13:13

Fra kjøkkenvinduet vårt i Skjellvika, kan vi se mange fjelltopper og vi har besøkt dem alle. Rett ut av kjøkkenvinduet kan vi se Kjøpstadnakken som er ganske dominerende og vi vet at bak den er det mange fjell som vi ikke ser. En av disse er Skålsvikhaugen som selvsagt kan være artig å besøke.

11.09.2021 var datoen da det passet å ta turen - fantastisk vær, vindstille, skyfritt, passe temperatur og alt lå vel til rette for en fin tur. På forhånd har jeg funnet ut at parkeringsplassen mellom Kjellingstraumbrua og Innervika er et bra startpunkt med greit terreng å gå i men kanskje mest fordi det må være fantastisk utsikt på oppturen.

På turen opp åpenbarer det lavereliggende terrenget seg innover mot Beiarn og etter hvert i store områder fra Svartisen i sør, til svenskegrensen i øst, nordover til Steigen og Hamarøy og vestover til Vestfjorden og Lofoten. På bildet her ser man fjellrekka som fra venstre starter med Per Kalsatinden og de andre av Børvasstindene.

På det neste bildet er vi på toppen av Skålsvikhaugen og tar bildet sørover. Her ser man så vidt litt skyer som ligger over Svartisen. Ellers kunne det vært artig å skrevet inn navnene på alle fjelltoppene vi ser her som er registrert på Peakbook. Turen tok litt lengre tid enn vi hadde forventet men vi hadde slett ingen stress på en slik flott tur.

Kartet er kjekt å ha men på denne turen var alle vardene som markerte hvor man bør gå, til fantastisk god nytte. Etter mange slike turer har man opparbeidet en del turkompetanse og det gjør seg når underlaget ikke har stier.