Hemsedal: Ranastøngji og Storebottegge (10.09.2021)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Ranastøngji parkering (1,150m)
Endpoint Ranastøngji parkering (1,150m)
Ascents Ranastongi (1,903m) 10.09.2021 11:55
Ranastongi trig pkt (1,900m) 10.09.2021 12:07
Storebottegge Ø1 (1,824m) 10.09.2021 14:39
Storebottegge (1,829m) 10.09.2021 14:48

Jeg våknet til tett og lavt skydekke ved Vavatnet, stor kontrast til kvelden i forveien. Det var forsåvidt meldt skodde frem til 10-11 tida. Jeg lå derfor en times tid ekstra og døset før jeg sto opp og laget frokost. Kjørte videre mot parkering ved Valbuleino. Her var ingen andre biler, men det ankom et par svenske damer like før jeg skulle dra av gårde. De fortalte de hadde planer om Ranastøngji, men hadde ikke med seg kart, kompass eller gps. De ville prøve seg oppover og heller snu om det ble for tett. Jeg så ikke noe mer til dem. Jeg startet ca ti minutter senere, rundt 10:15, men ingen folk å se på vei oppover. De må ha ombestemt seg og ruslet en annen vei. Skodda lå tett oppi, og jeg var spent på om det ville lette, slik det var meldt.

Skodda ble stadig tettere jo lengre opp jeg kom, og jeg var glad for vardingene som jeg klarte å skimte innimellom etter at stien ikke lengre er tydelig og en kommer oppover i mer steinete terreng. Jeg klarte å følge vardene nesten til toppunktet. Der virra jeg rundt for å finne høgste punktet før jeg la kursen bort mot varden som står der hvor trigpunktet er markert. Her tok jeg meg en lengre pause for å se om skydekket kunne lette noe. Det ble litt hustrig etterhvert, og siden jeg hadde glemt regnbuksa i bilen, og jeg var begynt å bli kald, revurderte jeg planen om å gå ryggen videre mot Storebottegge. Det frista lite med 5 km i muligens tidkrevende ur, hvis dette skylaget skulle fortsette å være like tjukt.

Jeg startet derfor på returen nedover. Etter ca 2,5 km fra toppen, traff jeg 3 hyggelige damer. De hadde staket ut kompasskurs og var optimistiske på å nå toppen. Mens vi sto der og pratet, virket faktisk skydekket endelig å lette noe, og jeg kjente det kriblet skikkelig til å allikevel gjøre et forsøk på Storebottegge. Det er jeg glad for at jeg bestemte meg for. Hadde ikke super sikt hele veien, men tidvis og defor nok til at motivasjonen kom på plass igjen. Valgte en greit rute, selv om jeg måtte litt opp igjen, og det ble en liten omvei. Ura var helt grei å gå i, men slikt tar jo alltid litt tid. Fikk nyte flott utsikt i skaret før jeg skulle starte på siste stigningen opp mot fortoppen til Storebottegge, derfrs ble det nokså tett igjen til jeg sto på toppen.

Etter nok en god pause ved en toppvarde i skodda, startet jeg på returen. Sikta kom igjen for fullt da jeg kom over 1748 høgda og etter dette ble været bare strålende fint. Litt trist at sikten uteble på toppene, men slik er det bare. Jeg kunne nyte den i etterkant og turen ble over all forventning utrolig flott!!

Været som ventet på meg om morgenen
Stistarten oppover
Lite som tyder på at været letter ennå
På toppen av Ranastøngji, skodde, litt småsurt og fuktig skodde
Retur fra toppen, bestemt på å gi meg med denne ene toppen…
Så plutselig letter det endelig,  noe mer forsinka enn jeg hadde håpet på
Så plutselig letter det endelig, noe mer forsinka enn jeg hadde håpet på
Da blir det kursendring og setter fart mot Storebottsegge
Endelig litt sikt på vei oppover mot 1748 høgda, dette er skikkelig digg! Ber ikke om mye mer :-)
Ser også nesten toppunktet på Ranastøngji fra skaret
Litt mindre sikt mot Storebottsegge, men det gjør ingenting
Storebottsegge, godt fornøyd med valget om å snu opp igjen!
Det letter ytterligere når jeg har startet ned igjen i skaret fra Storebottsegge
Mot Ranastøngji
Nesten sikt også opp mot Storebottsegge
Deilig å endelig kunne skimte ruta nedover uten å ha nesa planta i gps´en
Været blir bedre og bedre
Ruta jeg kom ned mot Lysebotn
Utrolig flott etterhvert, og kanskje også en smule irriterende :-)