Høgdebrotet via Eggen (28.08.2021)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Visits of other PBEs Leirungsåe bru (1,072m) 28.08.2021
Varga bru (1,068m) 28.08.2021
Vargebakken parkering (1,105m) 28.08.2021

Truls og jeg higa etter noe smått luftig men overkommelig innen fjellverdenen. Etter mye om og men falt valget på Høgdebrotet via Eggen, sistnevnte en sær samleattraksjon som ikke får mye besøk. Vi fikk også brynet oss på en enkel taulengde eller to i god stein.

Slapt telt men fint (og kaldt) vær!

Etter jobb fredagen freste vi oppover E16 fra Sandvika. Utrolig hvor mye trafikk denne veien betjener inn og ut av helga, og vi brukte over en time ekstra på turen inn mot Nes i Ådal. Her tok vi oss en burger ved Valdresporten mens bilen ble toppet opp for strøm. Videre kom vi oss til Valdresflye og fikk satt opp teltet mens dagslyset forsvant.

Nedover Leirungsdalen

Det var et strålende vær vi våknet til, men det var også isende kaldt. Vi brukte litt tid på å få varmen og å pakke ned camp før vi spiste mat og kledde på oss. Kalde som vi var gikk vi for bukser- noe vi fort fikk angre på. Nedover idylliske Leirungsdalen tok sola tak, og vi hadde ikke kommet langt før vi skjønte at shorts ville vært å foretrekke i dag.

Knutshøe

Stien på sørsida av Leirungsåe ble mindre og mindre tydelig, før vi til slutt vasset i lierkratt som var høyere enn oss selv. Vegetasjonen avtok straks vi begynte å ta høyde, og nå var det bare varmen og tunge sekker vi hadde å stri med. Videre mot foten av Eggen fikk vi etterhvert en fantastisk utsikt over Jotunheimen, spesielt ned mot Gjende. Deilig!

Memurubu
Besshøe fra vann 1626

Vi fylte vannflaskene for det vi antok var siste gang i vann 1626 før vi begynte å klyve opp mot Eggen. Kløv opp et hårete opptak der vi fant ei rappellslynge på toppen, ellers lite utfordrende opp til Eggen Nordtoppen. Her tok vi oss en god matbit før vi fortsatte mot den noe høyere Eggen Sørtoppen. Tok oss tid til å beskue ruta opp til Høgdebrotet herfra, før vi startet på klyvinga ned til skaret. Truls fungerte som stifinner og fant ei god rute ned. Kom til et kinkig punkt nær bunnen der vi rigget oss til en rappell for å være på den sikre siden.

Oppe på Eggen Nordtoppen!
Tilbakeblikk til klyvepartiet
Pønsker ut ruta opp til Høgdebrotet

Vandringa bort til klatrepunktet i front brukte vi til å studere ruta videre. Klatringa så i grunn grei ut, og Truls tok klatringa med med frisk iver. Satt standplass etter ca. 40 meter med klatring rundt grad 3, før jeg fulgte på topptau. Herfra gikk vi løpende på hylla mot øst, men jeg fulgte nok denne for langt innover før vi tok av til høyre. Det endte på ei mosegrodd hylle der jeg egentlig hadde gått meg litt fast. Jeg mekka en standplass, og etter litt om og men kom Truls opp og gjorde unna de verste flyttene fra hylla. Deretter fikset han en standplass lenger opp så også jeg kom meg videre.

Effektiv og god ledklatring
Uttopping

Vel ferdig med klatringa pakket vi sammen isenkramen og gikk mot Høgdebrotet. Optimistisk plan for dagen var å også gjøre unna Tjønnholsoksle via Tjønnholstinden, men vi innså at innså at verken tida, energien og vannmengden ville holde. Gikk derfor via Tjønnholstinden NØ og over Høgdebrotet før vi avsluttet ned eggen til Kvassryggen og videre ned Semmellægret via Bukkehåmårtjønne. Begynte å føle litt på lengden av turen, så det ble litt på vilje ned siste bakken. Tilbake til bilen og nedpakket telt som vi fikk slått opp på samme stedet. Alt i alt en fantastisk avslutning på sommeren.