Sokse FT (27.08.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Krossbu (1,200m)
Endpoint Krossbu (1,225m)
Krossbu parkering (1,255m) 27.08.2021
Krossbu parkeringslomme (1,250m) 27.08.2021

Føringstur for Jotunheimen Arrangement AS
Herlig gjeng og 50 års-jubileum for Jon. Resten av gjengen var Jørn, Christian, Roger, Nils Tore, Roy, Goya, og Petter.
Kniven eller Sokse var dagens mål etter at de fikk tips fra Leirvassbu om at dette var flotte topper med stor gruppe og med fører.

Sen start fra Krossbu pga kuer i veien og generelt stor gruppe, TTT egentlig hele dagen.
Fint driv opp til Bjørneskaret, for så en avstikker til Bjørneungen med Jon, Petter, Goya, Christian og Roger. Grei snøbru innunder Sauen.
Rigga Via feratta opp til Sokse med et 60m og et 50m. 60m fra bunnen og opp til trakta. Så en kort lengde før terrassen innunder nordkloen. Fast tau herfra og ned i skaret. Glad gjeng på toppen.
Samme prosedyre ned, jeg gikk bakerst og litt opp og ned for å støtte litt skjelvende ben.
Nils Tore ble igjen på Sauen så da ble jeg og Jon enige om å kjøre rappell på alle mann ned her så alle fikk et "utenfor komforten minne". Tok tid men i ettertid er det nok verdt det. Morro, jeg kløv ned etterpå. Mye slitne hoder ned i skaret mellom Sauen og Kniven så løp opp og ned her for å støtte hver enkelt ned. Mange satt pris på dette!

Fantastisk lys over breen. Var nede ca halv 10. Krossbu ordna med en stor kjele til koking av pølser med fult tilbehør, samt pils og brus. HERLIG.
Liten diskusjon på morgendagens mål, ble enige om Falketind fremfor Uranostind pga lengre inmarsj og småslitne ben.

Takk for en flott dag ! Dere er en herlig gjeng!!

selfiegjengen
Norgesmester i orientering her, de klatra fra Bjørneskaret, sterkt! Hyggelige folk assssssss