Bukkehåmåren - Kvassryggen og eggen opp til Høgdebrotet (28.08.2021)

Written by jensbar (Jens Barland)

Start point Vargebakken (1,108m)
Ascents Høgdebrotet (2,226m) 28.08.2021 08:40
Høgdebrotet Nordvest (2,215m) 28.08.2021 08:40
Kvassryggen (2,071m) 28.08.2021 08:40
Bukkehåmåren (1,910m) 28.08.2021 12:03
Visits of other PBEs Vargebakken parkering (1,105m) 28.08.2021 08:40

Toppene lokker fra Valdresflye. Endelig fikk jeg muligheten til å ta turen.
Nedenfor følger beskrivelse av ruta over eggen fra Kvassryggen og opp til Høgdebrotet, for dette punktet var jeg spent på.

Oversikt fra parkering på Vargebakken. Bukkehåmåren på midten, Kvassryggen t.v. og Høgdebrotet lengst t.v. Knutshøe t.h.
Knutshøe reiser seg majestetisk i utsikten fra oppstigningen til Bukkehåmåren. Besshøe t.v.
Terreng opp til Bukkehåmåren.
Her er det tatt utallige bilder som er lagt på Instagram og Facebook, utsiktssteinen på Bukkehåmåren.
Panorama sett fra Bukkehåmåren, med Leirungen og Knutshøe foran, så Gjende og Besseggen. Glittertind og Nautgardstinden titter fram på hver sin side av majestetiske Besshøe som fyller horisonten på venstre side.
Terrenget til Kvassryggen og opp til Høgdebrotet, sett fra Bukkehåmåren.
Eggen opp til Høgdebrotet, sett fra Kvassryggen.
Ruta vi fulgte opp til Høgdebrotet, fra Kvasseggen. Vi fulgte renna oppover, og omgikk topphammeren på høyre side. Stort sett var det lett å se hvor de fleste før oss hadde gått.
Noen jeg møtte underveis. De var skikkelig stolte av seg selv etter å ha passert den luftige og smale passasjen fra Kvassryggen opp til Høgdebrotet. Den gir mestringsfølelse! Jeg vil anbefale å gå denne når det er tørt føre.
I mitt rette element, på toppen av Høgdebrotet. Her ser man mye av menyen i Jotunheimen.