Bukkehåmåren, Kvassryggen, Høgdebrotet (28.08.2021)

Written by grolyseng (Gro Lyseng) GSM

Ascents Bukkehåmåren (1,910m) 28.08.2021 14:22
Kvassryggen (2,071m) 28.08.2021 14:22
Høgdebrotet (2,226m) 28.08.2021 14:22
Visits of other PBEs Varga bru (1,068m) 28.08.2021 08:16
Leirungsåe bru (1,072m) 28.08.2021 08:37

Drømmedag på tur. Sol fra skyfri himmel, vindstille, 2 gode venninner med på tur.
Vi startet fra parkeringsplassen til Knutshøe kl 08:00. Det var 4 grader, men vi kjente allerede varmen i fra solen. Så det var ikke langt oppe i bakkene før vi måtte kaste jakka.
Kjempefint tur terreng opp bakkene til Bukkehåmåren, og en fantastisk utsikt på toppen.
Absolutt å anbefale å komme seg opp hit.
Vi hadde ikke helt bestemt oss om vi skulle gå videre, men etter en prat med en hyggelig dame fra Gudbrandsdalen, så bestemte vi oss for å prøve. Det var klyvingen mellom Kvassryggen og Høgdebrotet som var det skremmende punktet.
Det var flere andre par som var på tur oppover, så vi hadde disse i sikte for rutevalg. Kvassryggen passerte vi lett, og klyvingen var neste hinder. Vi holdt oss litt til høyre for renna, siden vi så de andre gikk der. Det gikk veldig greit, og var ikke skummelt i det hele tatt når vi først var der. Når vi kom opp renna, var vi litt i tvil om vi skulle holde høyre eller venstre, men vi valgte høyre. Her var det en smal, men grei hylle vi gikk på før vi rundet hjørnet og skjønte vi var på toppen. Vi hadde klart det. Vi snakket med noen som hadde valgt å gå til venstre, og det forsto vi hadde vært litt mer luftig. Ned igjen fra Høgdebrotet var det mye stein. Angrer litt på at vi ikke kom oss bort til snø renna og gikk ned der. Det ville spart oss for litt tid.
Men vi kom oss ned til stien igjen ved vannet nedefnor Bukkehåmåren. Herfra og ned var det fint å gå.
Det var mange som hadde gått Knutshøe denne dagen, så vi følte vi kom inn på Karl Johan når vi kom til stikrysset. Hyggelig å se at så mange kommer seg på tur på slike flotte dager.
Ømme i beina, og lykkelige kjørte vi hjem fra en nydelig dag i fjellet. Heldig er vi som bor kun en times kjøring fra paradis.