Endelig Bødalsfjellet, siste 100 pf i fagre Stryn :-) (27.08.2021)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Kjenndalen (65m)
Endpoint Kjenndalen (65m)
Ascents Bødalsfjellet (1,495m) 27.08.2021 15:36

For en dag og for en tur i det beste selskap!!!

Jeg var så heldig å få med meg Chris og Guio på denne turen og vi kunne ikke vært heldigere med forholdene. Varmt og fint, ingen vind og tørt i terrenget.

Spennende oppgang fra Jørpeneset og denne gikk mye lettere enn forventet da vi fant gode dyretråkk og tydelig brukt av jegere i området. Opp til Kvitefjell var det greit å finne råser og også bortover under fjellhamrene. Det var litt sikksakking oppover fra Jørpegjølet, men her også endel gode hjortetråkk å følge et godt stykke oppover. Det var et par parti hvor det var litt laust underlag samtidig som det var bratt, men det løste seg bra.

Vi tok en lang og god matpause da vi omtrent var kommet over skoggrensa. Herfra var det et bra stykke med meget høy vegetasjon som var en fornøyelse å bli ferdig med og vi omsider kunne begynne på den sørlige ryggen mot toppen med litt mer stein og kjekt underlag.

Det var en stor glede og sann fornøyelse å endelig stå på toppen av Bødalsfjellet 1495! Ove har tidligere besøkt Bødalsfjellet sammen med Torleiv og Gustav. Det har derfor ikke vært lett å få med andre med denne bestigningen. Jeg har luftet det for noen av de som jeg kunne ønske å få med meg, men det er ikke alltid lett å få den rette timingen og turfølge når forholdene er til stede. Bødalsfjellet har derfor nå på tredje året blitt stående som den siste toppen i Stryn kommune som har ikke mindre enn 88 topper med 100 meter primærfaktor. Jeg mener at denne lista er en av de i vårt område som er mest spektakulær!

En kan si hva man vil om listesamling, for meg betyr det å ha besøkt et hav av topper i et gitt område, alle unike, og det er meget tilfredsstillende å nå et mål! Og sjølvsagt vil jeg besøke noen av disse toppene opp til flere ganger, noe jeg allerede har gjort.

Idag klaffet alt - perfekt vær - perfekte forhold og fantastisk turfølge. Det kunne faktisk ikke vært bedre !!!

start fra Jørpeneset og oppover vegetert og bratt terreng, men greit å finne tråkk
Bushing og kryping over og under vegetasjonen underveis
endel jaktplasser som er satt opp under fjellhammeren oppunder Kvitefjellet
Ved Vassendegjølet
Vassendegjølet
på vei oppover ryggen øst for Vassendegjølet
Vi nærmer oss toppen av skoggrensa og det føles godt!
Matpause og skue mot det lille som er igjen av Kjenndalsbreen
Mot Kjenndalsbreen
Toppen av Jørpegjølet
Høy vegetasjon oppover ryggen etter skoggrensa var passert
Øyner en ende på det verste av vegetasjonen og den kjekkeste biten gjenstår
skuer mot sørøst for Bødalsfjellet 1858
Kjenndalen
skaret mellom Bødalsfjellet og Sørøst for Bødalsfjellet
Mot Bødalen
fra toppen mot Lodalsvatnet
Guio og Chris nærmer seg toppen!
Yes!!!! we did it :-)
et herlig par på toppen av Bødalsfjellet 1495
En fornøyd Lise med utsøkt utsikt mot Lodalen
Tilbakeblikk mot toppen på returen
Bushing!
Ble veldig mye blåbærmauling i dag :-)
Mye flotte gamle trær å finne underveis
flotte kontraster med sterk gulfarget mose på hellene
tilbakeblikk på ruta vår oppover mot hamrene under Kvitefjellet

Missing title

Written by 500fjell 28.08.2021 10:03

Gratulerer alle sammen! :) Denne vet jeg du har tenkt å lenge, Lise!

Sv:

Written by ligroenb 29.08.2021 22:05

Tusen tskk:-) det var deilig å endelig fullføre denne lista med fantastiske topper i noe av det flotteste områdene jeg vet om. Denne lista, sammen med Ørsta er vel egentlig mine favoritter!