Travers av Gullmorhornet. (27.08.2021)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Brunstad (119m)
Ascents Gullmorhornet (1,334m) 27.08.2021 13:22
Visits of other PBEs Velleseter (395m) 27.08.2021 11:19

Finværsfredag og avspasering. Tok en tur til Sykkylven for å utforske Gullmorhornet, som mangla i samlinga.

Start fra minikraftverket ved Brunstad på stadig brattere grusveg til Vellesetra. Fulgte stien videre inn dalen og opp Gullmorbrekka. Fin sommertemperatur. Tok videre ut på den åpenbare hylla/ryggen t.h., på nordsida av Gullmorhornet. Det smalner av i et galleri med god sti på slutten og fører helt ut på vestryggen. Artig rygg videre til topps, men noe klyving her og der. Stedvis løst fjell.
Fulgte ryggen videre østover. Mye artige pinakler. Fant en vei, delvis over og delvis rundt disse bort til enden av ryggen, der det bar utfor mot Gullmorbreen. Litt variabel fjellkvalitet her også.
Deretter på merka rute tilbake til Gullmorbrekka og ned samme veg. En flott dag i fjellet.

Dagens mål, Gullmorhornet, fra vegen mot Vellesetra. Fulgte ryggen foran breflekken og ut på ryggen t.h. før traversering.

Fra Vellesætredalen mot Velledalen med bl.a. Hammarsettindane, Urfjellet og Lafjellet.

Mot Geithornet og Gullmorbreen fra vestryggen.

Artig terreng langs vestryggen av Gullmorhornet.

På Gullmorhornet.

Over og rundt pinnakler østover fra toppen.

Tilbakeblikk langs ryggen mot Gullmorhornet.

Gullmordalsvatnet og Brunstadhornet fra østenden av Gullmorhornet.