Punkt ved Østre Langedalsfjellet (27.08.2021)

Written by graham (Jørgen) GSM

Ascents Punkt ved Østre Langedalsfjellet (1,455m) 27.08.2021 13:53
Østre Langedalsfjellet (1,456m) 27.08.2021 13:57

Dette ble en variert tur. Jeg startet tidlig med å demontere sykkelen og feste den på sekken. Grunnen bredden på trappen måtte sykkelen bygge minst mulig i bredden bak på ryggen. Oppvarmingen denne dagen ble altså 500 høydemeter trapp med sykkel på rygg.
Det er forresten bygd en tunnell som kommer ut oppe ved Roesvatnet, men den er forbeholdt anleggstrafikk/kraftutbygging. Slik jeg forstår det er det uavklart om tunnellen vil åpnes for trafikk etter anleggsperioden, enten for hyttefolket, for alle eller for ingen..
Syklet så inn til foten av fjellet. Videre til fots langs elva inn til botnen, og opp bakkene mot skaret nord for Norddalsnovi. Her starter noe steinvarding som er kjekk å følge videre, spesielt i starten fra skaret hvor det er litt skrentete og noen har vardet en fornuftig rute.

Samme rute tilbake. Jeg hadde lest på en plakat nede ved taubanen/trappa at det ville gå en transport opp taubanen på ettermiddagen, så jeg hastet på for å kunne rekke denne og tok meg bare tid til å kjapt etterfylle mat og drikke underveis.
Jeg ventet en liten stund på toppen av taubanen og der kom taubanen fyllt med hyttefolk denne fredags ettermiddagen. Skuffelsen var stor da taubaneføreren selv skulle innover fjellet og grunnet regler måtte han sende trallen tom for folk ned igjen ... heldigvis fikk jeg lov til å sende med sekk og sykkel og humøret kom seg igjen, det var jo fort gjort å småjogge ned trappene uten noe på ryggen.
Fin og lang tur hvor jeg var heldig med været.