Æafjellet på Fjørtofta i Ålesund (02.08.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Ramsberget (107m) 02.08.2021
Æafjellet (112m) 02.08.2021
Denne dagen skulle være en slags hviledag, så derfor bestemte jeg meg for å foreta litt øyhopping på de flotte øyene i området. Valget falt på Fjørtofta og Harøya som begge har passe høye øytopper som ikke krever så mye innsats :)
Jeg tok først med bilen over til Fjørtofta og hadde en behagelig tur opp til Æafjellet. Jeg hadde tatt med både mat og lesestoff, og tilbrakte godt og vel 1,5 time der oppe. Da ble jeg litt rastløs og ruslet bort til nabotoppen Ramsberget. Det var skiltet en sti bort dit fra Æafjellet, men den stien så jeg ikke noe til. Tydeligvis ikke en mye brukt trase! Dermed ble det en del bushing, og også et par innslag av klyving opp bratta på slutten. Mye mer begrodd enn nabofjellet og ikke fullt så god utsikt herfra. Jeg gikk stien rett ned til veien igjen slik at det til slutt ble en liten rundtur.
Rett nord for Æafjellet går det en merket sti opp til toppen. Her er det plass til å parkere et par biler.
Litt rar følelse å nærme seg toppen etter å ha gått såpass lite.
Vestsiden av Ramsberget er ganske bratt og begrodd.
På toppen av Ramsberget er det både løvtrær og nåletrær
Ramsberget tar seg fint ut fra veien.