Alver: Instebotnsknolten og Geiteskardfjell (26.08.2021)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Parkering syd for Botnavatnet (342m)
Endpoint Parkering syd for Botnavatnet (342m)
Ascents Instebotnsknolten (920m) 26.08.2021 13:30
Geiteskardfjell (893m) 26.08.2021 14:58
Visits of other PBEs Botnavatnet parkering (342m) 26.08.2021 16:43

Tur 2 til Dyrkollbotnen for å besøke nye topper som ligger rundt dalen. De spreke besøker alle 5 toppene på en tur. Jeg har valgt å dele de opp i 3 turer. Den første gikk til Sørdalsnuten, denne turen gikk til Instebotnsknolten og Geitaskardfjell også kalt Kupefjellet. Den siste turen er planlagt til Eggene og Godbotnsenfjellet.
Turen begynte fra parkeringsplassen som ligger syd for Botnavatnet. Fulgte sti som går til turisthytten Skavlabu. Tok av stien i Sørdalen og tok opp lien mot Gavlen og videre opp til toppen Instebotnsknolten. Bratt opp men fint å gå.

Instebotnsknolten

Videre til Geiteskarfjell.
Fra Instebotnsknolten tok jeg ned ryggen not nord til øverste partiet i Sørdalen der jeg krysset stien til Skavlabu og tok opp ryggen mot nordvest til Geiteskardfjellet. Kupert terreng til denne toppen.

Geiteskardfjellet

Fra Geiteskardfjellet tok jeg ned Norddalen langs med elven. Fint å gå ned der siden det var tørt i terrenget og lite vann i bekken. En liten hindring rett før jeg kom ned til stien, men fant trasse litt til høyre.