Noreskårnuten (20.08.2021)  4

Ascents Noreskårnuten (1,273m) 20.08.2021 13:37
Visits of other PBEs Hellaug (275m) 20.08.2021 09:56

Noreskårnuten

Fredagstur før nok en arbeidshelg på hytten. Overnattet i telt ved Hølen i Myklebustdalen før jeg tok morgenfergen fra Sunde til Skålevik. Fulgte god og merket sti opp til Hellaug. Her rotet jeg bittelitt med stien da denne går litt annerledes enn merket på kartet.

Stien starter her.
En av flere koselige hytter på Hellaug.

Fra Hellaug er det bratt opp til Fitavatnet, derfra videre på tilsynelatende nylaget trase opp til Holsnåna. Derfra var det "off trail" videre mot øst. Det er bratt opp under Nordre Holsnanuten, men med litt forsiktighet kom jeg meg trygt opp til platået ovenfor fossen. Her ble det lunsj med en kopp med fine multer.

Artig sti ovenfor Hellaug.
Ny skilting ved Holsnåna. Nordre Holsnanuten oppe til venstre.

Etter en halvtimes pause bar det videre forbi vann 886, opp til Søre Holsnanuten og videre bort til Noreskårnuten. På toppen var det litt varierende skydekke, men jeg fikk litt utsikt. Fulgte tilnærmet samme rute ned igjen. Brukte 4 timer opp og 3t 15 min ned igjen.

Bratt på vestsiden av Søre Holsnanuten. Storavassbu kan skimtes helt nede i høyre hjørne.
Toppen av Noreskårnuten, 1278 moh.
Utsikt mot sør og Saudasjøen.