Kleneggen (17.08.2021)

Written by Rnossum (Randi Nossum)

Ascents Børa (1,916m) 17.08.2021
Kleneggen (1,964m) 17.08.2021
Sør for Kleneggen (1,937m) 17.08.2021

Tore og Randi overnatta på Bjorli hotell. Meldt strålende vær innfridde og vi kjørte E136 øst forbi Stuguflåtan og tok av mot Brue og videre på anleggsveien Mardalsvegen / Sandgrovbotnvegen til P-lomme før kryssingen av Kaldåa i Sandgrovbotnen. Oppover fulgte vi delvis merket sti, men etter hvert gode varder på østsiden av Kaldåa opp til før vatn 1390, da vi krysset Kaldåa og gikk østover i Kaldbotnen. Vi tok peiling på skaret mellom Børa og Kaldbotntiden, krysset vassrenne med karthøyde 1414 m og kløv litt mot venstre opp tre trinn med bratt ur og noe klippe. Så skrådde vi rett nordover mot Børa 1916 m. Videre ned til skaret i noe storsteinet ur, men stadig slettere ble det opp mot den runde fortoppen 1913 m og videre lang flatryggen mot Høgbøra Kleneggen 1968 m.
Flott utsikt mot Eikesdalsvatnet, så vidt også Eresfjord og stadig mere av Vengetind og Trollveggen. Kalskråting skygget for Romsdalshorn.