Blåskavlen (17.08.2021)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Ascents Blåskavlen (1,809m) 17.08.2021 14:36
Visits of other PBEs Nalfarhøgdi p-plass (1,314m) 17.08.2021 11:37

Var på hytta i Nesbyen/Tunhovd. Plutselig så vi at det skulle bli bare sol på tirsdag. Vi dro av gårde tirsdag morgen litt over 8 og kjørte de 17 mila til Aurland. Opp den gamle veien, der var det stort sett tyske bobiler denne dagen. Tok sekken og dro opp lia ca 11.30. Flott vær hele dagen. Fulgte dels sti dels GPS retning til første toppen. Dro litt for langt til venstre og havnet i en opp og ned ur. Mye stein, men et flott terreng for å hvordan naturen er når isbreen har trukket seg tilbake. Spesielt flott var utsynet mot serpentin-fjellet, Hornsnipa, på nordre del av toppen 1627. Mye grønt fjell i kanten her. Den måtte tas i nærmere ettersyn på tur tilbake. Ellers masse forskjellig stein i området. Noen spesielle drag med noe som lignet 'uferdig' marmor. God utsikt fra toppen denne dagen. Kunne se Storen, Jostedalsbreen, Fresvikbreen, til og med Hårteigen i det fjerne, samt Hardangerjøkulen. Et flott skue, med en god matpause ved varden som var spesiallaget for le til alle vindretninger. Deretter tilbake i samme spor, men fulgte varden for å unngå den enorme opp og ned ura. Denne 'stien' var ikke lett å finne på tur oppover, men det gjelder å holde godt til høyre.
Et flott vær bød på tur-nytelse hele dagen. Var tilbake til bilen litt over 18 og kjørte om Lærdal og Filefjell tilbake. Flott ferietur det også for to pensjonister. Tilbake til hytta ved 22 tiden etter en cheeseburder i Hemsedal.